Teksten van Han, klik hier om naar Linkedin te gaan Teksten van Han, direct bellen 0655-699630

 

Blog Auto & Politiek

Alles wat met auto's en politiek te maken heeft, boeit me enorm. Toen ik mijn autobedrijf Aaben Youngtimers had, lobbyde ik Den Haag schreef ik er al over. Ook in deze blog volg ik de actualiteit op de voet. Met mijn nieuwsbrieven houd ik je op de hoogte.

Teksten van Han, klik hier om je aan te melden voor de nieuwsbrief Teksten van Han, klik hier om je aan te melden voor de nieuwsbrief

fiscale autoblog

Teksten van Han, blog Auto & Politiek

fiscale autoblog

08-09-2017 Rechter: overheid moet schone lucht zorgen

In een zaak die Milieudefensie had aangespannen tegen de Nederlandse staat, heeft de rechter op 8 september besloten dat de overheid ervoor moet zorgen dat de luchtkwaliteit overal in het land voldoet aan de Europese normen. De Bovag pleit ervoor dat de politiek dan verder kijkt dan enkel het naar wegverkeer; alleen de zeescheepvaart stoot bijvoorbeeld al meer uit en dat neemt alleen maar toe terwijl de vervuiling door auto's juist afneemt.

26-07-2017 Groot Brittannië verkoopt in 2040 alleen nog EV’s

En milieuminister Michael Gove wil benzineauto’s en diesels uiterlijk in 2050 van de weg af hebben. Ook hybrides moeten naar de sloop. Het Verenigd Koninkrijk is de tweede grootste automarkt in Europa na Duitsland.
 

22-07-2017 Grootste Duitse kartel ooit (update)

Het weekblad Der Spiegel heeft vrijdag naar verwachting het grootste kartel in de Duitse geschiedenis onthuld. VW, Audi Porsche BMW en Daimler zouden meer dan 20 jaar lang verboden afspraken hebben gemaakt om de onderlinge concurrentie te beperken. Daarbij ging het over techniek, strategie, markten, toeleveranciers en kosten. Ook de dieseluitstoot was er onderdeel van.

Op maandag 24 juli heeft BMW afstand genomen van de beschuldiging, bij VW is er crisisberaad belegd.

13-07-2017 ING: in 2035 honderd procenten nieuwverkopen elektrisch

Het Economisch Bureau van ING stelt dat de belangrijkste barrières voor een doorbraak de komende jaren worden weggenomen. Dan gaat het met name over laadinfrastructuur, actieradius en prijs. De verwachting is bovendien dat de leveranciers van accupakketen de productielijnen naar zich toetrekken; dat zijn Noord Amerikaanse en Aziatische bedrijven. Europese fabrikanten krijgen het daarom zwaar. Ze zullen in moeten inspelen op de trend van autogebruik in plaats van -bezit. ING verwacht dat in 2024 de total cost of ownership van een EV op hetzelfde niveau liggen als die van een brandstofauto. Daarna worden ze lager.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

07-07-2017 Frankrijk stopt in 2040 met benzine en diesel

De Franse energieminister Nicolas Hulot verkondigde op de G20-top dat het land CO2 neutraal wil worden en dus een eind maakt aan de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren. De regering wil ook stoppen met olie- en gaswinning op Frans grondgebied, met kolencentrales en ze gaat woningbezitters stimuleren om in hun eigen energie te voorzien.
 

05-07-2017 Verschuiving in aandrijvingstechniek

Volvo heeft aangekondigd dat ze vanaf 2019 enkel nog nieuwe modellen introduceert met elektrische aandrijving. De ouderwetse verbrandingsmotor wordt daarmee uitgefaseerd. Vrijwel tegelijkertijd publiceert het CBS dat het aantal oude diesels in Nederland (auto’s tot 2001) sinds 2010 met 75 procent is gedaald. De grootste afnames waren in Rotterdam en Utrecht, steden met een milieuzone.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

28-06-2017 Onafhankelijk testcentrum

Volgens de krant Frankfurter Allgemeine richt het Duitse ministerie van Transport een onderzoekcentrum op dat jaarlijks 70 automodellen gaat testen op hun uitstoot. Het instituut wordt bemand door mensen uit de auto-industrie, het ministerie, klanten en milieugroepen. Daarmee moet de onafhankelijkheid en geloofwaardigheid geborgd zijn.

27-06-2017 Productie elektrische auto’s zeer vervuilend

Het IVL Swedish Environmental Research Institute (een Zweedse overheidsinstantie) heeft  onderzocht of elektrische auto’s wel zo schoon zijn. De conclusie is dat bij de productie van de accu’s al zoveel CO2 vrijkomt dat dit niet gecompenseerd kan worden door latere besparingen tijdens het gebruik.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

26-06-2017 Twaalf miljoen diesels terug naar fabriek

Het Duitse ministerie van Transport is volgens Reuters in gesprek met autofabrikanten over een recall van 12 miljoen diesels. Het gaat om auto’s met Euro 4, 5 en 6 motoren. De uitstoot van stikstofoxide zou met een kwart teruggebracht moeten worden.
 

14-06-2017 VDL innoveert voor DAF

Op basis van een DAF truck ontwikkelt VDL voor lange afstanden een variant met een brandstofcel die waterstof en zuurstof omzet in stroom. Voor kortere afstanden komt er ook een elektrische versie. Aan waterstof zitten nog veel nadelen, zo is het rendement laag en het aantal tankstations is beperkt. Aldus een bericht van Automotive Management.
 

14-06-2017 Ook München wil van “oude” diesels af.

Net als Stuttgart overweegt ook München om enkel nog maar Euro 6 diesels toe te laten. Volgens burgemeester Dieter Reiter vanwege de schokkende stikstofuitstoot in de stad. Niemand had verwacht dat de metingen zó slecht uitpakten. Naar verwachting 133.000 tot 170.000 auto’s zouden het veld moeten ruimen.
 

10-06-2017 Renault-Nissan bouwt energieopslag van oude accu’s

Renault-Nissan wil een energieopslagcentrale bouwen van oude accu’s uit elektrische auto’s. Daarmee kan piekdrukte in de vraag naar energie worden opgevangen. Tot nu toe worden daar oude kolencentrales voor gebruikt. Nissan maakt ook al zo’n opslag voor de Amsterdam Arena. Na 8 tot 10 jaar zijn de accu’s zo’n 25% van hun vermogen kwijt en daarmee ongeschikt voor elektrisch vervoer.

 

09-06-2017 BMW gaat Big Data verkopen

BMW’s met connected drive hebben een SIM-kaart die gegevens naar de fabrikant stuurt; dat zijn zo’n 8,5 miljoen auto’s volgens de fabrikant. Berijders die met “Cardata” meedoen krijgen daar gratis diensten voor terug.  De registratie daarvoor kan online geschieden.

 

08-06-2017 Nederland tweede met EV’s

Volgens het International Energy Agency (IEA) scoorden elektrische auto’s in Noorwegen het hoogste marktaandeel (29 procent). Nederland komt op de tweede plaats met 6,5 procent. In absolute aantallen was China topscorer met 336.000 stuks en de VS volgt met 160 duizend verkochte auto’s.
 

08-06-2017 Fastned breidt sterk uit

Met de uitgifte van obligaties heeft Fastned 7,7 miljoen euro opgehaald bij 650 investeerders. Dat is ruim tweemaal zoveel als gedacht. Het bedrijf wil een Europees netwerk bouwen van snellaadstations voor elektrische auto’s. Een station kost zo’n 2 ton en hoewel het lang duurt voordat een station rendabel is, schat het bedrijf in dat de trend naar elektrisch vervoer onomkeerbaar is.

 

07-06-2017 Hoppa Carsharing start met duizend deelauto’s in Rotterdam

Volgens Automotive Management wil deelautoplatform Hoppa eind 2018 duizend deelauto’s in Rotterdam hebben. Met een app kunnen de auto’s gevonden worden en in gebruik genomen.  Hoppa koopt zelf geen auto’s, maar werkt samen met NLE en leasebedrijven.
 

30-05-2017 EV's draadloos opladen

Terwijl het aantal snellaadstations voor elektrische auto’s wordt uitgebreid, werkt Renault aan “wireless charging” of “dynamic charging” als oplossing voor de beperkte actieradius. Een systeem in het wegdek laadt auto's op die eroverheen rijden. Met name door de hoge kosten duurt het nog minstens 10 jaar voordat de techniek gebruikt kan worden. Uit een Engelse studie bleek dat het zo’n 500.000 euro per kilometer kost. Er zijn al after market pads voor het draadloos laden van elektrische Nissans Leaf. Voor taxistandplaatsen in grote steden kan het een uitkomst zijn.
 

27-05-2017 Politie over op Mercedes

Na tien jaar Volkswagen te hebben gereden, heeft de politie nu 2.300 Mercedes’ B-Klasse besteld en 600 Mercedes’ Vito. Voorzitter Jan Struijs van Nederlandse politiebond prijst de B-Klasse in de Telegraaf en zegt dat het gerommel van Pon bij de aanbesteding hem pijn deed. VDL en Terberg gaan de auto’s ombouwen. Er lopen nog tenders voor onopvallende wagens en voor  auto’s voor de Nationale Politie (KLPD).

 

24-05-2017 Europese strafmaatregelen in dieselgate (update)

Het Financieel Dagblad meldt dat de EU-ministers van economische zaken volgende week vergaderen over het voorstel van EU-voorzitter Malta om malverserende autofabrikanten te kunnen bestraffen met een boete tot 30.000 euro per auto. Dit naar aanleiding van de rapportage van het Europees Parlement waaruit blijkt dat het toezicht tekortschiet en de individuele lidstaten niet willen ingrijpen. Het is de bedoeling dat de Europese Commissie actief toezicht gaat houden.

Op 29 mei hebben de EU-ministers ingestemd met het voorstel. Het Europees Parlement kan nu een wetsvoorstel maken en indienen.

 

17-05-2017 CapGemini:deelauto heeft de toekomst

Na het onderzoek van het Amerikaanse Rethink X (zie bericht van 04-05-2017) komt nu ook CapGemini met haar rapport Cars Online waarin staat dat digitale autodeeldiensten de toekomst hebben. Het onderzoek werd gehouden onder 8.100 respondenten uit acht landen verspreid over de wereld. Andere trends: 81 procent geeft aan meer te willen betalen voor een connected car, de zorgen over privacy nemen af terwijl de zorgen over de internetveiligheid van connected cars juist toenemen.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

13-05-2017 Elektrische auto's pas na 2025 lucratief

Continental AG is een van de grootste toeleveranciers voor fabrikanten van elektrische auto’s. Zo bedacht het bedrijf ook de mild hybrid (zie eerder bericht op deze blog) die hoge ogen gooit. De producent stelt dat elektrisch vervoer pas na 2025 economisch rendabel wordt. De dure accu’s, de actieradius en de laadtijd beperken de vooruitgang nog.
 

09-05-2017 Connected car kost banen

Onlangs presenteerde Cecra - de Europese koepel van universele autobedrijven – de eerste resultaten uit het onderzoek van de universiteit van Keulen. Door het connected car systeem worden auto’s beter aan de fabrikant en de officiële dealers gebonden. Dat zal volgens de wetenschappers tot 2030 in het vrije kanaal meer dan 830.000 banen gaan kosten.
 

05-05-2017 Uitwisseling kilometerstanden

Sinds 2006 kent België de Car-pass, een equivalent van de Nederlandse NAP om kilometerstanden bij te houden. Sinds de invoering werd er enkel nog (flink) gerommeld met importauto’s. Nu Nederland en België hun systemen gekoppeld hebben is ook die fraude drastisch teruggedrongen. In Nederland klopt 2% van de tellerstanden niet, in België is dat 0,2% door strengere regelgeving.
 

05-05-2017 Streetscooter in Nederland op de weg

Alphabeth Carlease heeft de elektrische bestelauto van DHL - de Streetscooter – in haar portefeuille opgenomen. De auto’s zijn niet beschikbaar voor de particuliere markt. De eerste Streetscooters zijn inmiddels in Breda gesignaleerd, de thuisbasis van de leasemaatschappij.

 

04-05-2017 Autonoom rijden verandert autobranche

De Brits-Amerikaanse denktank Rethink X publiceert in haar rapport Rethinking Transportation de verwachting dat er grote bedrijven ontstaan die zelfrijdende auto’s beheren. Met die auto’s op afroep zou het gemiddelde Amerikaanse gezin zo’n 5.600 dollar op autokosten besparen. Daardoor zou het particulier autobezit sterk afnemen. In 2030 zouden deze nieuwe beheerders goed zijn voor  95 procent van alle kilometers in de VS. De autobranche implodeert daardoor.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

01-05-2017 Gebruikte elektrische Fiats 500 uit de VS

Het vakblad Automotive Management maakt melding van het feit dat er in Californië een overschot is aan gebruikte elektrische Fiats 500. Garagehouder Willem Ton uit Culemborg heeft besloten om zich in deze auto’s te specialiseren. Hij koopt ze in voor 4.000 tot 8.000 dollar en verkoopt ze rijklaar voor zestienduizend euro.
 

27-04-2017 Stop ander woord: variabele wegenbelasting

Kilometerheffing en rekeningrijden zijn in de ban. De termen worden vervangen door het begrip “variabele wegenbelasting”. Bij de kabinetsformatie zou zelfs de VVD nu akkoord gaan. Ook zouden ze het plan steunen dat er vanaf 2025 alleen nog emissieloze nieuwe auto’s mogen worden verkocht.
 

25-04-2017 Autofabrikant verandert naam vanwege president VS

Omdat de Chinese Guangzhou Automotive Group in 2019 de Noord-Amerikaanse automarkt wil betreden, besloot het om haar auto's tentoon te stellen op de Detroit Autoshow. Daar werd de spot gedreven met de merknaam die op het vlaggenschip van de fabrikant prijkt. GAC Group overweegt nu om de tien jaar geleden verzonden naam de veranderen.
 

19-04-2017 Vliegende auto bij Mediamarkt

Op 26 april gaat de Nederlandse auto/helikopter in de verkoop bij de Mediamarkt in Eindhoven. De Pal-v zoals de gyrocopter heet, kost driehonderduizend euro. Er zijn ook vijftig fly/drive experiences te koop voor 295 euro per stuk. Een deel van de voorserie van negentig stuks is al verkocht in het binnen- en buitenland, zo meldt de fabrikant uit Raamsdonksveer.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

13-04-2017 DHL geeft autofabrikanten het nakijken

De grote autofabrikanten konden of wilden geen elektrische bestelauto leveren. Daarom ontwikkelde Deutsche Post – DHL vorig jaar zelf de Streetscooter ter vervanging van de Volkswagen Caddy. DHL maakte vorige week bekend dat ze de bestelauto ook in vijftig Nederlandse steden gaat gebruiken. De helft van de jaarproductie van 10.000 stuks wordt extern verkocht. Hij kost 32.000 euro.

 

10-04-2017 Ook Barcelona krijgt milieuzone

Barcelona heeft bekend gemaakt dat het met ingang van 2019 een milieuzone invoert in de stad zelf en 30 deelgemeentes. Voor personenwagens ligt de grens op 1 januari 1997, bestelauto’s mogen iets ouder zijn: 1 oktober 1994. Er is geen onderscheid tussen benzine en diesel.

 

07-04-2017 Ouderen mobieler, minder auto’s bij jongeren

Het CBS deed onderzoek naar het autobezit en het rijgedrag in de afgelopen tien jaar. Daaruit blijkt dat jongeren minder vaak een privé-auto hebben en ze rijden ook minder. Omdat het aantal jongeren toenam, is het aantal kilometers gelijk gebleven. Er zijn ook meer 65-plussers en ze hebben vaker een auto en rijden meer dan tien jaar geleden. Kijk voor alle informatie  in het rapport 'Nederlanders en hun auto'.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

06-04-2017 Falend Europees toezicht, maar geen maatregelen

De conclusie van het Europees parlementair onderzoek naar de dieselgate is dat het toezicht op de auto-industrie faalt. Het Europees parlement stemde in met de bevindingen, maar het verwierp het voorstel voor een onafhankelijk agentschap dat toezicht houdt op de RDW’s van alle lidstaten. Dat blijft bij het Joint Research Center dat aan de EC rapporteert. Het JRC rapporteerde eerder wel over de malversaties, maar de Europese Commissie deed er niets mee. Groen Links EP-er Bas Eickhout is teleurgesteld en stelt dat het onderzoek onderuit gehaald wordt.

 

27-03-2017 Zogenaamde mild hybrids schudden de markt op

Volgens VW en Renault gaan zuinige mild hybrids het verschil maken in de markt. Deze auto’s zullen technisch eenvoudiger zijn en goedkoper dan de full hybrids. Naar verwachting hebben ze in 2025 een marktaandeel van 18%, tegen 6% voor PHEV’s zoals de Mitsubishi Outlander, 3% voor full Hybrids zoals de oorspronkelijke Toyota Prius en 3% voor volelektrische auto’s zoals een VW E-up.

Bij een mild hybrid wordt er een 48 volt elektromotor aan de krukas gekoppeld met stroom van een speciale accu die oplaadt tijdens het remmen en vertragen van de auto. Naast Suzuki heeft nu ook Renault zo’n model aangekondigd. De verwachting is dat er wereldwijd in 2020 4 miljoen mild hybrids zullen zijn en dat het aantal verder oploopt tot 25 miljoen in 2025. Omdat benzineauto’s met deze techniek veel zuiniger worden, vervalt het bestaansrecht van de diesel.
 

24-03-2017 Claim tegen vrachtwagenkartel

Daf, Volvo, renault, MAN, Mercedes en Iveco hanteerden verboden prijsafspraken voor de verkoop van hun nieuwe trucks. De Europese Commissie legde hen 2,9 miljard euro boete op. Ruim tweehonderd Duitse transportbedrijven claimen nu 100 miljoen euro schadevergoeding omdat ze teveel moesten betalen voor hun vrachtwagens. Ook Transport en Logistiek Nederland bereid in claim voor. In Nederland zou er gedurende 14 jaar voor 240.000 vrachtwagens 1,2 miljard euro teveel betaald zijn (gemiddeld vijfduizend euro per truck).

 

23-03-2017 Toyota neemt Vanderlande Industries over

Donderdag 23 maart werd bekend dat Toyota Vanderlande Industries uit Veghel heeft overgenomen. Het Brabantse bedrijf is marktleider in bagagebanden voor luchthavens en maakt met 4.500 medewerkers in 50 landen een omzet van 1 miljard euro. De overnamesom bedraagt 1,2 miljard euro.
 

22-03-2017 Drugs aan de lopende band bij BMW

Of het valt onder Auto & Politiek? Ik denk het wel: de BMW-fabriek in München is twee weken geleden stilgelegd omdat twee medewerkers zoveel hadden gedronken, geslikt en gerookt dat ze bij de productielijn in elkaar zakten. De fabriek werd stilgelegd en de mannen zijn met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Volgens BMW was de economische schade 5 ton.

 

21-03-2017 Onderste steen boven bij VW

De Duitse krant Bild meldt dat justitie vorige week invallen heeft gedaan bij Audi in Ingolstadt (hoofdkantoor) en Neckarsulm (fabriek), alsook bij het hoofdkantoor van Volkswagen in Wolfsburg. Zo’n 100 ambtenaren doorzochten de burelen van ondermeer Audi-CEO Stadler en VW-CEO Müller op zoek naar bewijsmateriaal in de dieselgate.
 

10-03-2017 Vlaktaks leidt tot minder diesels

Volgens het vakblad Automotive Management heeft de vlaktaks (bijtelling) geleid tot een afnemend aandeel van dieselauto’s (van 29% in 2015 tot 16% nu). Veel diesels vielen in de lage 14%-categorie terwijl daar nu 22% voor betaald moet worden. Het magazine analyseert de RDC-registratiecijfers van nieuwe auto's maandelijks.
 

07-03-2017 Hema geeft dashcam weg

Tot eind mei geeft Hema gratis dashcams weg, althans als je je auto bij het bedrijf verzekert. Hema geeft als reden op dat ze met het ondersteunend bewijs van een dashcam schades sneller af kunnen handelen. Bovendien zouden mensen bewuster gaan rijden. Het verbond van verzekeraars gaat daar niet in mee en vind dat er eerst onderzoek gedaan moet worden naar de effecten.

 

04-03-2017 Dieselgate kost 1.200 levens

De gevolgen van het VW-beleid worden in concreet in beeld gebracht door het Massachusetts Institute of Technology. Wetenschappers van deze universiteit stellen dat het gesjoemel van Volkswagen 1.200 levens kost waarvan 500 in Duitsland en 25 in Nederland. Als de problemen dit jaar worden opgelost dan voorkomt dat de dood van nog eens 2.600 Europeanen en het bespaart 4,1 miljard euro aan gezondheidskosten.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

22-02-2016 Dieselgate duurt voort

Onlangs meldde De Telgraaf dat een kwart van de in Nederland getroffen dieselrijders hun VW (of Audi/Skoda/Seat) niet laat updaten. Van de 80.000 opgeroepen klanten hebben er 60.000 hun auto aangeboden voor een modificatie.

Daarnaast werd bekend dat oud topman Ferdinand Piëch weigert om te getuigen in een Duits onderzoek naar het dieselschandaal. Nadat hij eerder aan het Amerikaanse OM had verklaard dat de top al een half jaar voor de openbaring van het dieselschandaal op de hoogte was, kondigde Volkswagen aan hem voor de rechter te dagen. Ook een oud Audi-medewerker wacht hetzelfde lot nu hij uit de school geklapt is over zijn vroegere werkgever.

 

21-02-2017 Stuttgart verbant “oude” diesels

Vanaf 2018 gaat Stuttgart bij smogvorming diesels verbieden die niet aan de nieuwste euro-6 norm voldoen. In de praktijk zijn dan alleen diesels toegestaan die na september 2014 zijn gebouwd. Omdat de stad in een dalgebied ligt, blijven de uitlaatgassen lang hangen en verzoeken om de uitstoot op vrijwillige basis te verminderen, helpen niet. Ook andere Duitse steden als Düsseldorf overwegen het weren van diesels en in Oslo en Parijs is het al werkelijkheid.
 

16-02-2017 Ook PBL rekent verkiezingsprogramma’s door

Naast het CPB heeft ook het Planbureau voor de Leefomgeving de politieke plannen doorgerekend. Vooral bij links daalt de filedruk, maar de bereikbaarheid van de werkplek komt dan wel in het geding. Als reizen in de spits duur wordt, komen mensen later op hun werk is de redenering. Groen Links wil variabele beprijzing invoeren voor het autorijden met handhaving van de huidige vaste kostenstructuur. Voor veel mensen zal het rijden dan onbetaalbaar worden, zo meldde het CBS eerder. Het bedrijfsleven en de economie zullen daaronder lijden.
 

15-02-2017 Renault schikt met OM

Waar eerder Pon en Peugeot schikten in een omkopingsschandaal voor de levering van overheidsvoertuigen in de periode 2001 – 2011, heeft nu ook Renault de handdoek in de ring gegooid. Voor 2 miljoen euro koopt de importeur strafvervolging af. Het bedrag is opgebouwd uit 6 ton boete en 1,4 miljoen euro wederrechtelijk verkregen voordeel. De voormalig verkoopmanager van Renault Nederland wordt strafrechtelijk vervolgd.
 

03-02-2017 Nederland duurste dieselland volgens Leaseplan

Uit onderzoek van leaseplan blijkt dat Nederland het duurste dieselland is van Europa. Leaseplan vergelijkt de totale autokosten in de 24 Europese landen waar het actief is (de zogenaamde Car Cost Index 2016). De oorzaak zit hem in de belastingen die in ons land het hoogst zijn.

 

31-01-2017 Dweilen met de kraan open bij VW

Om de dieselbrand te blussen werd de 66-jarige oudrechter en -politica Christine Hohmann-Dennhardt begin 2016 bij Mercedes weggehaald. Ze kreeg de portefeuille integriteit en recht in de hoofddirectie. Door een verschil van inzicht met bedrijfsjurist Manfred Doess vertrekt ze na een jaar met een afkoopsom van 12 miljoen euro en een pensioen van 8000 euro per maand. Het is niet duidelijk wat ze bij eerdere werkgevers al bij elkaar gespaard heeft.

 

30-01-2017 Alleen elektrisch leasen

De Belgische Christen Democraten vinden dat de leasemaatschappijen in ons buurland met ingang van 2025 alleen nog maar elektrische auto’s mogen inzetten. Ze hopen dat als de zakelijke markt zo het voorbeeld geeft aan de particulieren, elektrische auto’s snel aan populariteit zullen winnen. Verder moeten er meer laadpalen komen, moet het gebruik daarvan goedkoper worden en tenslotte moet de subsidie op EV’s omhoog. Aldus de Belgische partij CD&V.
 

25-01-2017 BMW X1 bij Nedcar in Born

BMW heeft bekend gemaakt dat ze met ingang van augustus de BMW X1 ook laat fabriceren in de VDL-fabriek in Born die bekend is van de Mini’s. Zoals Born de overflow-fabriek is voor Mini in Oxford GB, zo krijgt het dezelfde functie voor BMW in Regensburg Duitsland. Met name de grote vraag uit de VS leidt tot deze stap.
 

18-01-2017 Duitse rechter: Skoda diesel terugnemen

De rechtbank in het Duitse Hildesheim oordeelde dat het VW-concern een Skoda Yeti met een sjoemeldieselmotor uit 2013 terug moet nemen omdat deze opzettelijk sittenwidrig geleverd is (tegen de regels van goed fatsoen). VW probeerde te schikken, maar de koper wilde geen compromis en liet de zaak voorkomen. De rechter veroordeelde VW tot terugbetaling van de dagwaarde van bijna 22 mille, advocaats en gerechtelijke kosten.  Het is de eerste keer in Europa dat een auto van het concern teruggenomen moet worden. VW heeft een maand de tijd om in hoger beroep te gaan.

Eerder in deze week werd bekend dat Citroëns bestseller Cactus volgens het Joined Research Center 585 mg NOx uitstoot in plaats van de maximale 80 mg. Daarnaast heeft het Franse Openbaar Ministerie een onderzoek ingesteld naar Renault in verband met dieselfraude en de Britse overheid wil antwoorden van Fiat Chrysler. De laatste zaak gaat gelijk op met een onderzoek van het Environmetal Protection Agency in de VS.
 

10-01-2017 Arrestaties bij Volkswagen (update)

Verschillende topmanagers van VW in Duitsland kunnen een aanklacht verwachten van het Amerikaanse OM. Volgens de FBI waren ze op de hoogte van de sjoemelsoftware en hielden ze de informatie achter. Zaterdag 7 januari is VW-manager Oliver Schmidt op Miami Airport gearresteerd. Onlangs  werd in Zuid Korea VW-topman Yoon veroordeeld tot 18 maanden celstraf. De bezetting van buitenlandse posten is inmiddels een probleem voor het concern, aldus Bertel Schmitt in Forbes. Advocaten adviseren de top om Duitsland niet te verlaten en in lijn daarmee besloot VW-CEO Matthias Mueller om niet naar de Detroit Autoshow te gaan. Volgens Duitse kranten zou het om 31 Duitse VW-managers gaan.

Op 11 januari werd bekend dat VW als bedrijf voor 4,3 miljard dollar (4,1 miljard euro) strafvervolging heeft afgekocht, maar het is nog niet duidelijk wat dit betekent voor de individuele managers. Er zou VW veel aan gelegen zijn geweest om te schikken voordat Trump als president aan de macht komt.

 

28-12-2016 Ook Peugeot-importeur koopt strafvervolging af

Nadat Pon in oktober voor 12 miljoen euro strafvervolging afkocht, heeft nu ook de Peugeot-importeur geschikt. Het gaat om een bedrag van2 miljoen euro (8 ton voordeel en 1,2 miljoen boete). Bij de aanschaf van dienstauto’s voor politie en defensie in de periode 2001 -2011 zou Peugeot een ambtenaar hebben omgekocht; de directie was op de hoogte. Het onderzoek naar de Renault-importeur wordt begin 2017 afgerond.
 

22-12-2016 Hoofdpijndossier: Bovag wil bijtelling per kilometer

Jarenlang heeft de autobranche kritiek gehad op de marktverstoring door het steeds veranderende bijtellingsbeleid. Om daaraan tegemoet te komen heeft Staatssecretaris Wiebes van Financiën in 2016 Autobrief 2 door de kamer geloodst. Met ingang van 1 januari 2017 is de bijtelling versimpeld en het plan belooft rust tot 2020.

Maar nog voor de invoering komt de Bovag alweer met een voorstel om de bijtelling te wijzigen: in plaats van een vast bedrag, moet de fee nu kilometerafhankelijk worden. De Bovag stelt dat een variabele bijtelling eerlijker is omdat de particulier ook al per kilometer zou betalen. Onder meer met brandstof, accijns en afschrijving. Je zou denken dat het nieuwe jaar op 1 april begint…

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

21-12-2012 Mercedes in de fout volgens T&E

Het Brusselse onderzoeksbureau Transport & Environment heeft een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat de uitstoot van CO2 in vier jaar tijd nauwelijks is gedaald. Dat komt omdat auto’s helemaal niet zo zuinig zijn als fabrikanten zeggen. In 2001 was het verschil tussen theorie en werkelijkheid gemiddeld nog 9 procent en in 2015 was dat al 42%.

De toenemende afwijkingen komt doordat fabrikant massaal verboden software toepassen om hun auto’s toegelaten te krijgen. Onder andere Mercedes zou op grote schaal doen. Op de weg verbruiken hun auto’s maarliefst 54% meer dan bij officiële testen. T&E baseert zich op gegevens van de Duitse website Spritmonitor waar automobilisten hun brandstofverbruik bijhouden. Mercedes zegt dat het niet waar is.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

15-12-2016 Rechter over EV-actieradius, incident of precedent?

De eigenaar van een elektrische Nissan Leaf uit 2013 had een rechtszaak aangespannen tegen zijn dealer ABD Nissan in Drachten vanwege de tekortschietende actieradius. Het beloofde rijbereik van 150 kilometer werd bij lange niet gehaald en de koper kon er zijn woon-werkverkeer niet mee rijden. De rechter heeft de koopovereenkomst met terugwerkende kracht ontbonden. De dealer moet de auto innemen en het aankoopbedrag terugbetalen met een rente van € 7.000.

De rechter stelt bovendien dat de actieradius die op de website van Nissan staat, misleidend is. Dat kan aanleiding zijn voor procedures tegen Nissan. Het TV-programma Monitor werkt aan een uitzending over dit onderwerp. Tweedehands is de actieradius soms nog maar 70 kilometer.
 

09-12-2016 Twintigers vaker zonder eigen auto

Het CBS meldt dat het autobezit onder twintigers afneemt; ze verkiezen het openbaar vervoer. Dat komt met name omdat ze in de grote steden wonen. De buitengebieden vergrijzen en de ouderen zijn daar afhankelijk van een eigen auto, daar neemt het autobezit dus toe. In totaal staan er 7,2 miljoen kentekens op naam van particulieren. Dat vertaalt zich naar 93 auto’s op 100 huishoudens.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

08-12-2016 Nalatige dieselgate landen

De Europese Commissie start juridische procedures op tegen zeven lidstaten die de sjoemelende autofabrikanten niet beboeten. De EU-wetgeving verplicht de lidstaten namelijk om dat te doen. Duitsland, Groot-Brittannië, Spanje en Luxemburg worden nu dus gesommeerd om alsnog in actie te komen. Tjechië, Griekenland en Litouwen hebben de verplichte boeteregeling niet vertaald naar nationale wetgeving en worden gesommeerd om dat alsnog te doen.

Het Europese Parlement voert een eigen onderzoek uit naar het handelen van de beleidmakers in de Europese Commissie (zie eerdere berichtgeving).
 

07-12-2016 EV, tien voorstellen om export occasions te voorkomen

Van de 100.000 EV’s in ons land komen er tot 2020 zo’n 75.000 op de occasionmarkt terecht en die willen Stientje van Veldhoven (D66) en Duco Hoogland (PvdA) in Nederland houden. Daarom presenteren ze vandaag tien voorstellen om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. Tot die plannen behoren garantie op de batterij, één oplaadpunt op elke 25 kilometer, minder betalen voor parkeren en gebruik van de busbaan.

Het volledig opladen van een EV kost € 8 aan stroom terwijl een vergelijkbare actieradius op benzine € 70 kost. In Nederland staren de mensen zich blind op de nadelen terwijl dat in Noorwegen heel anders is. Daar is de EV de tweede auto voor korte ritten.
 

06-12-2016 Politici vrijuit na dieselgate, Europese bevolking belazerd (update bijlage)

Zo kopt het AD op 5 december boven een drie pagina’s groot artikel. De “commissie dieselgate” bestaat uit 45 Europarlementariërs die een onderzoek doen naar de rol van politici in de grootste fraudezaak uit de autogeschiedenis. Er rijden 30 miljoen auto’s rond in Europa die tot 20 keer meer uitstoten dan de norm. Jaarlijks overlijden daardoor 70.000 mensen. Het rapport wordt in maart 2017 gepubliceerd, maar de onderzoekers zijn nu al verbitterd.

Er zijn talloze aanwijzingen van kennis over de fraude, maar de bewindmakers ontkennen dat en ze dekken elkaar. Belangrijke stukken worden achtergehouden en hoofdpersonen weigeren mee te werken aan de verhoren. Dat zegt vice-voorzitter Mark Demesmaeker. Voorzitter Van Brempt noemt het verloop wrang.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

03-12-2016 Geen diesels in grote steden

Uiterlijk in 2025 willen de grote steden Parijs, Madrid, Mexico-Stad en Athene de diesels uit hun stad hebben. Dat geldt zowel voor personen- als vrachtwagens. Dat hebben de burgermeesters van de steden besloten op een klimaatconferentie van Climate Leadership Group (C40). Ze willen het gebruik van elektrische en hybride auto’s bevorderen.

Parijs heeft al een verbod voor diesels van voor 1997 en in Düsseldorf bemoeit de rechter zich met het milieubeleid. Ook daar is het weren van diesels een optie.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

30-11-2016 Nieuwe Tesla fabriek in Nederland?

Tesla oprichter Elon Musk wil een giga factory in Europa vestigen. Omdat het hoofdkantoor in Amsterdam zit en er al een assemblagefabriek in Tilburg is, denkt minister Kamp van Economische Zaken dat we goede kans maken. Maar Tesla kiest natuurlijk zelf, zo schrijft hij aan de Tweede Kamer. Kamp hint op Zuidoost Nederland omdat daar veel kennis zit. In november nam Tesla het Duitse Grohmann over (assemblagelijnen) en Musk liet zich toen positief uit over Groot-Brittannië. Uiteindelijk ziet hij ruimte voor 3 Europese Tesla fabrieken.
 

24-11-2016 Groenste chauffeurs ook het snelst

Athlon Carlease deed onderzoek bij haar klanten naar bekeuringen en schades. Daaruit blijkt dat Teslarijders op beide lijstjes het hoogste scoren. Ze ontvangen gemiddeld bijna vier boetes per auto. Driekwart daarvan is voor te hard rijden, zo meldt De Telegraaf.
 

22-11-2016 Elektrische Vervoer, de PDF onder de vierwielers!

Vorige week is de 100.000e stekkerauto in Nederland afgeleverd. Dat meldt het Ministerie van Economische Zaken. Volgens Den Haag zijn er geen verdere stimuleringsmaatregelen meer nodig om het EV-park te laten groeien. Extra oplaadpunten en een toenemend aanbod van fabrikanten zorgen vanzelf al voor een toenname. Van de 100.000 stekkerauto’s zijn er 12.000 volledig elektrisch en 86.000 hybride. Er zijn iets meer dan 25.000 openbare oplaadpunten.

Geweldig natuurlijk al die EV's, maar kun je daar ook mee sjoemelen of is de EV de PDF onder de vierwielers? En waarom heeft iedereen het eigenlijk over de actieradius en niet over het energieverbruik van zo'n (semi)elektrische auto? Met het oog op schone binnensteden is de ontwikkeling natuurlijk toe te juichen, maar waar zijn de kritische vragen?

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

10-11-2016 Hoge Raad doet uitspraak over bijtelling

De eigenaresse van een zakenauto had een rechtszaak aangespannen bij de Rechtbank Gelderland omdat de cataloguswaarde geen juiste grondslag zou zijn, maar de rechter oordeelde anders. Ook in cassatie werd de Staat op 4 november jl. door de Hoge Raad in het gelijk gesteld. Daarmee is klip en klaar duidelijk dat bijtelling wordt betaald over de cataloguswaarde, tenzij het een youngtimer betreft. Vanaf 15 jaar moet de bijtelling over de dagwaarde worden berekend.

 

7-11-2016 Audi sjoemelsoftware voor CO2-uitstoot

Het Amerikaanse onderzoekbureau CARB (California Air Resources Board) heeft vastgesteld dat Audi niet alleen cheat devices gebruikte om de NOx-uitstoot te verdoezelen, maar ook om de CO2-uitstoot te beïnvloeden. Het gaat daarbij om auto’s met een automaat die de interne codering AL 55 hebben. Het betreft Audi’s A6, A8 en Q5.

Als het stuurwiel stilstaat, zou het om laboratoriumtesten gaan en wordt de sjoemelsoftware ingeschakeld en als het stuur meer dan 15 graden wordt verdraaid dan schakelt de software weer uit. De software is ook in Europa toegepast volgens Bloomberg en Automotive News Europe.

 

02-11-2016 RAI en ANWB oneens over rekeningrijden (update)

Er is onenigheid over tussen de beide clubs over het rekeningrijden. De RAI is van mening dat het nieuwe kabinet zo snel mogelijk moet beginnen met praktijkproeven.  De ANWB daarentegen wil eerst gedegen onderzoek zien. Volgens het Financieel Dagblad van 2 november zou het dossier een wig drijven tussen de beide partijen, maar dat ontkennen ze.

Op 5 november presenteerde Het RTV-programma Een Vandaag een onderzoek waaruit blijkt dat het eerlijker is om het gebruik te belasten dan het bezit. De ANWB reageerde met voorwaarden (ANWB.nl) en liet op 20 november in een reactie op de radio weten zij vóór rekeningrijden is. De leden zouden er inmiddels achter staan.

 

29-10-2016 Autobezit en -gebruik toegenomen

Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid neemt de drukte op de weg toe. Niet verrassend, maar wel goed om het onderbouwd te weten. Het reistijdverlies was in 2015 22 procent op een gemiddelde reistijd van 100 kilometer per uur. Het instituut verwacht dat dit in 2016 met 14% toeneemt en daarna jaarlijks met 4%.

In tien jaar tijd (2005 - 2015) is het autobezit met 10% toegenomen (van 381 naar 420 auto’s per 1.000 inwoners). Ook het gebruik is gestegen. De OV-kilometers zijn in die tien jaar met 22% gestegen.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

20-10-2016 VW-importeur Pon koopt strafvervolging af (update)

Pon heeft ambtenaren gefêteerd om nieuwe auto’s te kunnen leveren aan politie en defensie. De importeur heeft daarom voor 12 miljoen euro strafvervolging afgekocht in een van de grootste corruptieaffaires ooit in ons land (6 mio onterecht voordeel en 6 mio boete). Het ging om een order van 13.000 auto’s in de periode 2001-2011. Er zouden zo’n 40 mensen (ambtenaren en directeuren en accountmanagers van ondermeer Pon, Peugeot, Renault en enkele leasemaatschappijen zoals Athlon Carlease) onder het vergrootglas van justitie liggen en naar verwachting zal er begin 2017 tegen een aantal van hen een strafzaak gevoerd worden. De oud-medewerkers van Pon hebben een werkstraf aangeboden gekregen.

Alleen al bij de politie gaat om een order van 500 miljoen euro over een aantal jaar en de aanbesteding voor nieuwe auto’s loopt al weer.
 

19-10-2016 Nederland en België samen in bestrijden tellerfraude

Het Ministerie van I&M meldt dat het RDW gaat samenwerken met het Belgische Car-Pass. De beide organisatie lopen voorop in Europa met het registreren van kilometerstanden. De noodzaak voor de samenwerking bleek in 2015 uit een onderzoek: bij de import vanuit België naar ons land was met 5% van de tellers gesjoemeld (gemiddeld 45.000 KM). In omgekeerde richting was dat in 20% van de gevallen zo en werd er gemiddeld 110.000 KM teruggedraaid. Tellerfraude is een forse schadepost;  zo’n 5,6 miljard euro per jaar in Europa. Op 1 november start de proef van een jaar.
 

17-10-2016 RDW-rapport sjoemelsoftware openbaar

Het RDW heeft inmiddels de testresultaten van haar onderzoek openbaar gemaakt. Op basis van RDE-onderzoek (Real Driving Emissions) waarbij de auto’s in praktijksituaties op de weg worden getest in plaats van het laboratorium, blijkt dat de helft van de geteste diesels substantieel meer uitstoot dan toegestaan is. De fabrikanten van de betreffende auto’s worden ter verantwoording geroepen; als hun verklaring ondermaats is, neemt het RDW vervolgstappen. Dat kan een verplichte terugroepactie zijn, maar ook intrekking van de typegoedkeuring. De RDE-test loopt vooruit op de WLTP-testmethode die nu wordt uitgewerkt (zie bericht van 10-10-2016).

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

12-10-2016 RDW-onderzoek naar sjoemelsoftware

De Telegraaf weet te melden dat de RDW haar eigen onderzoek naar auto's met sjoemelsoftware binnenkort afrondt en de resultaten eind oktober naar de Tweede Kamer stuurt. Het onderzoek betreft meerdere merken (Volvo, Kia en Hyundai worden genoemd) en het is duidelijk de praktijkwaardes sterk afwijken van de officiële testresultaten. Een en ander bleek tijdens een hoorzitting van het Europees Parlement in Brussel.

 

11-10-2016 Tesla uitgepuft en weer opgedoft

In Nederland hebben elektrische auto’s impliciet met politiek te maken, vandaar dit toch wel interessante bericht: Tesla heeft een tijdje geleden bekend gemaakt wat de vervangingskosten van een accupakket zijn. Voor de roadster kost een 70 KWh-pack $29.000 waarbij een aantal componenten van de oude set worden hergebruikt (tegen een aanbetaling van 5 mille kan je een pakket reserveren).

Een 85 KWk-pack voor een Model S zou op $ 25.000 komen en een 60 KWh-pack kost $ 20.000. Die laatste berichten zijn niet officieel maar circuleren op het internet. De vraag is natuurlijk of het gebrek aan onderhoud in acht jaar tijd (de garantieperiode) deze cost of ownership compenseren. Met 35.000 kilometer per jaar en gemiddeld 10 cent per kilometer hangt het erom.

 

10-10-2016 Nieuwe testmethode, meer uitstoot

In september 2017 wordt er een nieuwe Europese meetmethode voor CO2-uitstoot ingevoerd, de zogenaamde Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures (WLTP). Omdat er dan strenger getest wordt, gaat de CO2-uitstoot op papier omhoog. De BPM zou dan ook stijgen waardoor de automarkt wéér verstoord wordt.

Met de invoering van Autobrief 2 moest er juist een einde komen aan alle overheidsbemoeienissen en marktverstoringen. Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft daarom aangekondigd dat hij een Europese omrekenfactor zal hanteren waardoor de invoering van de nieuwe testprocedure budgettair neutraal is.

Het is opvallend dat deze BPM-kwestie wel gecompenseerd wordt en een stijging van de bijtelling door de invoering van all-in verkoopprijzen niet (zie artikel van 10-08-2016).

 

26-09-2016 Ons ben zunig (maar we worden weer vervuilender)

Uit de publicatie “Mobitliteit in Cijfers” van de Rai en Bovag blijkt dat de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s in Nederland in 2015  101 gram per kilometer was. Daarmee is ons land voor het derde jaar op rij koploper in Europa. Dat onze automarkt fiscaal (lees bijtelling) gestuurd is, mag wel blijken uit het feit dat in de voorlopige cijfers van 2016 de uitstoot is weer is gestegen (110 gr/km).  België scoorde in 2015 118 gr/km en Duitsland 128 gr/km.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

20-09-2016 NL Politie: handhavers of overtreders?

De Europese commissaris Elzbieta Bienkowska heeft bekend gemaakt dat de EC procedures gaat aanspannen tegen lidstaten die met politiewagens de emissieregels aan hun laars lappen. Daarbij zegt ze dat het niet alle lidstaten betreft, maar ook niet slechts één. Over enkele weken of maanden zal het duidelijk worden om welke landen het gaat. De tussentijd wordt benut om de bewijsvoering rond te krijgen.

Het is een interessant bericht omdat vorig jaar bij de bekendwording van het dieselschandaal in Nederland de levering van nieuwe VW’s diesel aan de politie gewoon doorging, terwijl de overige afleveringen werden opgeschort. "Veiligheid gaat voor het milieu", was toen de argumentatie van de minister van veiligheid en justitie. Er is in het verleden al vaker heibel geweest ronde de aanbesteding van politiewagens en de rol van Pon daarin.
 

15-09-2016 Mogelijk verbod op diesels in Düsseldorf

De stad kampt met te hoge concentraties stikstofoxiden. Milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe spande daarom een rechtszaak aan. De uitspraak luidt dat de gemeente tot oktober volgend jaar de tijd heeft om een deugdelijk plan te maken. De rechter gaf de overweging mee om diesels te weren omdat die het probleem veroorzaken. Verkeersminister Alexander Dobrind heeft eerder al gezinspeeld op de deze mogelijkheid. De impact van zo’n maatregel zou enorm zijn.

Milieudefensie ziet de uitspraak van de Duitse rechter als een steun in de rug voor hun eigen zaak tegen de Nederlandse staat.
 

08-09-2016 Verkoop van EV’s: de stekker eruit

De Europese brancheorganisatie ACEA maakte woensdag bekend dat de verkoop van nieuwe stekkerauto’s in Europa in het tweede kwartaal bijna 68 procent lager lag dan een jaar eerder. Ook in het eerste kwartaal was er al sprake van een forse daling. De oorzaak ligt in ons land: door de gewijzigde bijtellingsregels nam Nederland in het laatste kwartaal van vorig jaar bijna de helft van alle verkopen in de EU voor haar rekening. Maar door diezelfde regels zijn onze verkopen nu een stuk lager terwijl ze in Europa juist met 7% stegen. In heel Europa zijn er in de eerste helft van het jaar 34.000 elektrische auto's verkocht.

 

05-09-2016 Hete adem voor Volkswagen (update)

De Europese Commissie is van mening dat Volkswagen in 20 EU-lidstaten de wet heeft overtreden. Dat maakte de EU-commissaris voor consumentenrechten Vera Jourova vandaag bekend. Verkeerde voorlichting over het verbruik zou de juridische stok zijn, waarmee de EC slaat. Jourova heeft gedreigd met harde maatregelen als Volkswagen niet zelf over de brug komt met een schikking om haar klanten te compenseren zoals in de VS (daar keert het concern € 14,5 miljard aan schadevergoedingen uit - zo'n 10 mille per auto). Ook in Zuid Korea en Australia heeft VW inmiddels geschikt. Met de naheffing van € 13,5 miljard die de Europese Commissie onlangs aan Apple oplegde, moet VW het dreigement wel serieus nemen.

In Europa heeft Volkswagen met 8,5 miljoen diesels gesjoemeld; dat zijn bijna zesmaal zoveel auto's als in de VS. Een vergelijkbare schikking van 10 mille per auto leidt tot een gegarandeerd bankroet van het concern, zo zei VW-CEO Mathias Müller eerder al. Maar ook een kleinere compensatie zou het concern al in ernstige problemen brengen.

 

30-08-2016 Proefprocedure voor lagere bijtelling

In juli meldde ik al dat Autobrief 2 is aangenomen. Als gevolg daarvan wordt het algemene bijtellingspercentage verlaagd naar 22%. Maar voor auto’s met een eerste tenaamstelling vóór 2017 blijft het 25%-tarief gelden. AMD automotive fiscalisten B.V. ziet daar rechtsongelijkheid in en heeft aangekondigd dat zij een proefprocedure opstart. Iedereen zou voor het lagere tarief in aanmerking moeten komen.

 

10-08-2016 Auto-advertenties mogen alleen nog met all-inprijs

Met ingang van 1 november mogen er alleen nog maar all-in prijzen geadverteerd worden voor nieuwe en gebruikte auto’s. Dat heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) besloten. Consumenten moeten dus daadwerkelijk voor de geadverteerde prijs weg kunnen rijden. Het is niet meer toegestaan om een kale prijs te adverteren met daarnaast de zogenaamd "onvermijdbare kosten" (rijklaarmaak- of afleveringskosten).

Met aparte rijklaarmaakkosten was de consumentenprijs lager en dus werd er minder BPM betaald. Maar tegenwoordig is deze weeldetax afhankelijk van de CO2-uitstoot. Nu de consumentenprijs hoger wordt, gaat de zakelijke rijder wel meer bijtelling betalen. Zo lijkt het althans; de Bovag en de Rai willen nog met de ACM aan tafel voor de details. Hurry up dus.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

 

03-08-2016 Volkswagen niet meer voor het volk

De ellende bij Volkswagen is groter dan gedacht: Zuid-Korea heeft de verkoop van zo’n 80 modellen verboden. VW zou testverslagen hebben vervalst over de uitstoot van schadelijke stoffen en geluid. Daarnaast moet het concern een boete betalen van € 14,5 miljoen. Wereldwijd worden er claims opgetuigd: in de VS moet het concern zelfs € 14,5 miljard boete betalen aan haar klanten. Sinds april vorig jaar is de beurskoers van VW bijna gehalveerd van € 240 naar € 128.

 

20-07-2016 Aantal oude diesels met tweederde afgenomen

Sinds 2010 is het aantal oude diesels in Nederland met 67% afgenomen. Daarbij gaat het om auto’s van vóór 2010. In Utrecht (79%) en Rotterdam (75%) was de afname het sterkst. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daarmee hebben de milieuzones duidelijk effect.

In Den Haag is de daling met 66% niettemin ook fors. Daar was in 2013 en 2014 een sloopregeling  van kracht, daarna werd de daling minder sterk. Amsterdam had geen bijzondere maatregelen (zag in 2009 af van een milieuzone), maar de stad volgt niettemin de trend. In heel Nederland daalde het aantal oude diesels van 570.000 in 2001 tot 189.000 in 2016. In dezelfde periode is het aantal oude benzineauto's met 49% gedaald.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

 

11-07-2016 Elektrische auto’s in vuur en vlam

De Franse Bolloré groep is wereld leider in elektrische deelauto’s (Parijs, Bordeaux, Lyon, Indianapolis). In Parijs heeft de groep een vloot van meer dan 3.000 EV’s. Als je in de stad komt, kun je er niet omheen en dat is precies wat vandalen ook denken. Gevraagd naar de meest voorkomende problemen bij het deelautoproject, antwoordde een van de topmannen dat de auto’s regelmatig in brand worden gestoken bij demonstraties in de stad.  Inmiddels zijn er 45 auto’s verloren gegaan en kunnen ze niet meer verzekerd worden. Dat doet Bolloré nu in eigen beheer.

 

06-07-2016 Geen Nexit volgend jaar, maar rekeningrijden

De studiegroep Duurzame Groei presenteerde vandaag een rapport waarin staat dat het nieuwe kabinet niet ontkomt aan een vorm van rekeningrijden. De groep bestaat uit topambtenaren, het CPB en de DNB. Er wordt gesproken over een vlakheffing, een congestieheffing en een heffing voor vrachtwagens. De tweede variant is favoriet om files te kunnen bestrijden.

In mei publiceerden het CPB en het PBL gezamenlijk het rapport "Kansrijk Mobiliteitsbeleid" met ondermeer plannen voor het rekeningrijden en ook de RAI is voorstander.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

 

06-07-2016 Franse slag met auto-onderdelen

In Frankrijk is er een nieuwe wet aangenomen die autobedrijven verplicht om gebruikte onderdelen aan te bieden bij het repareren van een auto. De Bovag ziet er niets in, maar de demontagebranche des te meer. Door de optie van hergebruik aan te bieden, maakt de klant een bewuste keuze.

 

06-07-2016 Autobrief 2 door de Eerste Kamer

Gisteren is Autobrief 2 van Staatssecretaris Wiebes door de Eerste Kamer gekomen. Daarmee geldt vanaf volgend jaar definitief een bijtelling van 4% voor nulemissieauto’s en een zogenaamde vlaktaks van 22% voor alle andere. De autobrief van Wiebes strekt tot 2020. Volgens het gespecialiseerd accountantskantoor AMD blijft het tarief van 25% voor auto’s die dit jaar te naam worden gesteld, ook in de komende jaren van kracht. Dat zal ongetwijfeld zijn weerslag hebben op de autoverkopen in de tweede helft van 2016.

De Vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven VNA start nu een lobby voor een verlaging van de vlaktaks naar 20 of 21% na 2020 (Autobrief 3 dus).

 

06-07-2016 Staatssecretaris Dijksma, roetpiet of toch niet

Omdat handhaving niet mogelijk bleek, werd in 2015 de wet afgeschaft die het verwijderen van roetfilters strafbaar maakte. Maar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu had geen vervanging paraat. Staatssecretaris Sharon Dijksma schreef gisteren aan de Tweede Kamer dat het lek met ingang van 1 juli 2017 gerepareerd zal zijn.

Uit een steekproef blijkt dat ongeveer 5 tot 7 procent van de roetfilters verwijderd of defect is. Als er veel korte afstanden worden gereden, gaat de apparatuur snel kapot. Het is een bekend probleem bij de kleine spaardiesels die enkele jaren geleden massaal door particulieren werden gekocht. Dijksma wil dat het roetfilter bij de APK-keuring wordt getest.

 

05-07-2016 Inval bij Duitse autofabrikanten om prijsafspraken

Op 5 juli werd bekendgemaakt dat de Duitse kartelwaakhond en het OM een inval hebben gedaan bij zes fabrikanten om vermeende prijsafspraken. De producenten zouden verboden prijsafspraken hebben gemaakt over de inkoop van staal. Er zijn invallen gedaan bij Volkswagengroep, Daimler, BMW-groep, toeleverancier Robert Bosch en versnellingsbakkenfabrikant ZF. Van de zesde verdachte is er nog geen naam bekend. Opel zegt desgevraagd geen deel uit te maken van het onderzoek.
 

30-06-2016 Gemeente Den Haag subsidieert elektrische auto’s, particulier en zakelijk

Als eerste gemeente subsidieert Den Haag bij de aankoop van 100% elektrische auto’s. Nieuw is ook dat het niet uitmaakt of de auto privé of zakelijk wordt gekocht. Inwoners van de stad kunnen voor de aankoop van een nieuwe auto op een bijdrage van € 5.000 rekenen en voor een gebruikte auto op € 3.000. Voor personenauto’s is er twee ton vrijgemaakt en voor taxi’s en bestelauto’s vier ton. Dat zal in de praktijk neerkomen op een 130 nieuwe auto’s. De subsidie kan vanaf 1 juli worden aangevraagd.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

 

28-06-2016 Wordt de Brexit een GMexit (update)?

Enkele dagen na het ongelooflijke nieuws van de Brexit, rommelt het nog zwaar onder de waterspiegel, als een tsunami die zich opbouwt en uitrolt over Groot Brittannië. Natuurlijk krijgt de rest van Europa ook schokgolven mee. Autofabrikanten krijgen miljardenverliezen te verwerken en naar eerste verwachting zullen er in de komende 3 jaar 1 miljoen nieuwe auto’s minder verkocht worden. Het is waarschijnlijk dat Fiat Chrysler haar hoofdkantoor uit Londen zal weghalen en PSA overweegt om haar adviesprijzen te verhogen, nu het pond zo hard daalt. Dat is mogelijk het begin van een steile inflatie.

GB is de derde grootste markt voor Ford en de vierde voor GM. Beiden merken hebben jarenlang verlies geleden (GM 15 jaar) en hoopten eindelijk zwarte cijfers te schrijven. Ford had haar hoofdkantoor al verplaatst naar Keulen en de vraag is nu wat andere fabrikanten doen. Teksten van Han volgt het op de voet.

Na Peugeot, maakte Renault op 29 juni bekend dat ze overweegt om haar prijzen te verhogen. Omdat de beide autofabrikanten niet in het Verenigd Koninkrijk produceren komt de koersdaling van het Britse Pond hard aan. Zo'n 8 procent van de Europese Renaults wordt in het VK verkocht.

 

24-06-2016 Brexit een feit, autofabrikanten met argusogen in plaats van roze bril

Nu de Brexit definitief is, rijzen er tal van problemen. Alle Europese autofabrikanten kijken met argusogen naar de nieuwe situatie en niemand weet hem nog in te schatten. De eigenaar van Jaguar en Landrover zag haar beurskoers in ieder geval met 12% dalen en met name de Japanse fabrikanten (Nissan, Toyota en Honda) beraden zich op de toekomst. Zij zagen GB als uitvalsbasis voor de EU en bouwden grote productiesites voor de export naar het vaste land. Dat pakt dus flink anders uit.

Nu het vrije goederenverkeer verdwijnt, is het de grote vraag hoe de handelsverdragen eruit komen te zien. Het lijkt erop dat iedereen moet bekomen van de schrik. Maar de roze bril blijft nog wel even in de kast, zo is de verwachting. Ons Nederlandse VDL-Nedcar zou er beter van kunnen worden als BMW beslist om meer Mini's in Nederland te produceren en minder in het Verenigd Koninkrijk.

 

20-06-2016 Topambtenaar EU vliegt uit de bocht

Automotive-Management maakt melding van het feit dat de hoogste EU-ambtenaar Industrie Daniel Calleja Crespo in 2014 weigerde onderzoek te laten uitvoeren naar sjoemelsoftware, terwijl zijn collega Karl Falkenberg van Milieu daar meerdere keren op aangedrongen zou hebben. Voor een Europese onderzoekscommissie in april 2016 reageerde Calleja niettemin volledig verrast en maakte hij geen melding van Falkenberg’s verzoek.

 

16-06-2016 Volkswagen zet druk op ontwikkeling EV's

Een maand geleden kondigde VW nog aan dat ze in 2020 een twintigtal (semi)elektrische auto's wil aanbieden. Maar op 16 juni maakt CEO Matthias Müller bekend dat het er in 2025 al 30 zullen zijn die dan bovendien een kwart van de totaalverkopen voor hun rekening nemen. Tegen die tijd verwacht de topman twee tot drie miljoen volelektrische auto's per jaar te verkopen.

Met alle berichten van de laatste tijd lijkt er toch echt op dat het hele emissieschandaal de industrie een enorme boost geeft. Zowel bij de fabrikanten als bij de politici is er sprake van een kentering in denken en ontstaat er een sense of urgence.

 

15-06-2016 RAI: geesten rijp maken voor smart pricing

Waar het eerder kilometerheffing heette en de invoering strandde met het vallen van Balkenende IV, pleit de RAI Vereniging ditmaal voor invoering van “smart pricing”. Algemeen voorzitter Steven van Eijck heeft een concept voor ogen waarbij voor alle vormen van vervoer wordt betaald naar rato van het gebruik, met extra heffingen in de spits en lagere tarieven voor schone auto’s. Zowel de ANWB als Milieudefensie zegt open staan voor de plannen. Met de verkiezing in zicht moet het taboe er vanaf gehaald worden, aldus de RAI.

In mei publiceerden het CPB en het PBL gezamenlijk het rapport "Kansrijk Mobiliteitsbeleid" met ondermeer plannen voor het rekeningrijden. Ook dat was met het oog op de verkiezingen in 2017.

 

15-06-2015 Duitsland in 2030 schoon?

Volgens persbureau Bloomberg moeten in Duitsland alle auto’s in 2030 emissievrij zijn. Als de CO2-uitstoot in 2050 met 80% tot 85% gereduceerd moet zijn, zijn drastische maatregelen noodzakelijk, aldus de Duitse onderminister voor Economisch Zaken Rainer Baake.

In Noorwegen is er inmiddels een politiek akkoord voor het jaar 2025. Minister Henk Kamp van Economische Zaken, verwees eerder een motie van PvdA-er Jan Vos naar de prullenbak. Ook daarin werd 2025 voorgesteld als deadline waarbij er enkel nog emissieloze auto’s verkocht zouden mogen worden.

 

14-06-2016 Mercedes: snel meer Tesla-fighters

Mercedes heeft aangekondigd dat ze in de komende twee jaar maarliefst € 7 miljard investeert om van alle modellen een (semi) elektrische variant op de markt te brengen. Dit jaar komen er nog twee PHEV-modellen bij. In oktober onthult Mercedes in Parijs het prototype van een elektrische SUV met een actieradius van 500 kilometer. Nog voor 2020 moet de auto daadwerkelijk in de verkoop zijn.  Het merk investeert echter ook in alternatieve technieken. Met de GLC F-Cell werken de Duitsers aan een auto op waterstof met een plug-in systeem. Met de Fortwo en de Forfour Electric Drive bereikt Smart de doelstelling met elektrische varianten dit jaar al.

 

14-06-2016 Big Data in praktijk: ANWB kondigt rijstijlverzekering aan

Nadat eerder Risk Verzekeringen en Achmea al een "pay how you drive"  verzekering introduceerden, doet de ANWB dat nu met haar Veilig Rijden Autoverzekering. De basispremie is marktconform, maar bij goed gedrag loopt de korting loopt op tot 30%. Als de bestuurder het verbruit, verspeelt hij zijn korting en krijgt hij adviezen om zijn rijgedrag te verbeteren, aldus Markus van Tol van de ANWB. De verzekerde krijgt een soort USB-stick in zijn auto gemonteerd en kan zijn rijgedrag via een app volgen.

In de praktijk blijkt het zo te werken dat mensen voorzichtiger gaan rijden, nadat er een volgsysteem is gemonteerd. Het verbeteren van de verkeersveiliheid noemt de ANWB dan ook als belangrijkste reden.

 

07-06-2016 Transport & Environment lanceert lijst met "Dirty 30" (update)

Het Europese onderzoek- en lobbybureau Transport & Environment roert zich danig in het dieselschandaal en heeft zojuist een “Dirty 30 list” gepubliceerd. Daarin worden de 30 meest vervuilende diesels opgesomd en T&E zet er gelijk bij welke typekeuringsinstanties ze hebben goedgekeurd. De trend is dat veel nationale keuringsinstanties hun eigen merken goedkeuren. Ondanks alle heibel lijkt het er dus op dat de Europese lidstaten hun eigen industrie beschermen. Ook de Nederlandse RDW staat trouwens op de lijst voor het toelaten van de Opel Mokka en Zafira en de Suzuki Vitara.

Op 8 juni vergaderden de Europese transportministers in Luxemburg over de veelal te hoge NOx uitstoot van diesels. Omdat er met ingang van 2017 nieuwe regels voor de typegoedkeuring worden ingevoerd (de zogenaamde real driving emissions), vinden de ministers dat er geen nieuwe regelgeving nodig is.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

 

07-06-2016 EV-subsidie particulieren kost € 136 miljoen

Het Formule E-team (ondermeer Bovag, ANWB, Rai, Natuur & Milieu en de VNA) heeft becijferd dat het in vier jaar tijd zo’n € 136 miljoen kost om de verkoop van elektrische auto’s aan particulieren op gang te helpen. Een subsidie aflopend van € 6.000 in 2017 tot € 1.500 in 2020 voor nieuwe volelektrische auto’s en een eenmalig “oplaadtegoed” van € 1.000 voor de kopers van een gebruikt (semi)elektrische auto leiden tot dat bedrag. Een en ander is vervat in een motie van PvdA tweede kamerlid Ed Groot. Minister Kamp heeft het PBL gevraagd om naar het voorstel te kijken.

 

05-06-2016 Noorwegen in 2025 volledig elektrisch

De Noorse krant Dagens meldde gisteren dat de politiek een akkoord heeft bereikt over het nieuwe energiebeleid. Onderdeel daarvan is de intentie dat er vanaf 2025 geen nieuwe benzineauto’s en diesels meer worden verkocht. Op dit moment is 25% van de nieuw verkochte auto’s al elektrisch. In april is een motie van Jan Vos (PvdA) met dezelfde strekking naar de prullenbak verwezen. Minister Henk Kamp vond de motie niet realistisch, bij ons is nog maar 0,6 % van de nieuw verkochte auto’s emissieloos.

 

03-06-2016 Inval bij Suzuki (update)

Onderzoekers van het ministerie van transport hebben vrijdag een inval gedaan op hoofdkantoor van Suzuki in Shizuoka. Het ministerie wil weten waarom de brandstoftesten van 2,1 miljoen Suzuki’s verkeerd zijn uitgevoerd. De auto’s zouden alleen in Japan zijn verkocht. Suzuki ontkent dat er sprake is van opzet. Tekort aan personeel en gebrek aan investeringen zouden de reden zijn.

Op 8 juni werd bekend dat CEO Osamu Suzuki vertrekt vanwege het schandaal, ook topman Osamu Honda gaat om die reden weg.

 

31-05-2016 VW kondigt Tesla-fighters aan (update)

Alle autofabrikanten moeten de komende jaren over hun totale autoverkopen voldoen aan een gemiddelde maximale CO2-uitstoot. Om dat waar te kunnen maken verwacht Volkswagen Group dat zij in 2025 jaarlijks 1 miljoen elektrische auto’s moet verkopen, zo meldt Automotive News Europe.

Daar is nog een weg te gaan want op het einde van dit jaar staat te teller op 103.000 stuks cumulatief (vanaf 2013) zo verwacht het concern.  Met de E-up, de E-Golf en de Audi R8 E-tron biedt de fabrikant 3 volelektrische auto’s aan. Verder zijn er nog 6 plug-in hybrides. Over 4 jaar in 2020 moeten er dat al 20 zijn. De gevestigde, oude fabrikant spreekt van Tesla-fighters. Dat kan nieuwkomer Elon Musk van Tesla als een compliment beschouwen.

Op 1 juni werd bekendgemaakt dat VW overweegt om een compleet nieuwe fabriek te bouwen voor elektrische auto's, zoals ook BMW die heeft. Salzgitter in de buurt van Wolfsburg, is een optie. Daar komt ook een nieuwe fabriek voor accupakketten.

 

24-05-2016 Duitsland graaft verder in emissieschandaal

Bij het testen van 53 diesels op NOx uitstoot door het KBA (de Duitse RDW) viel het op dat er een 30-tal auto's tussen zit die ook een verdacht hoge CO2 uitstoot hebben. Op verzoek van de Duitse regering worden deze wagens nu nogmaals door het KBA onderhanden genomen. Het betreft de merken van de Volkswagen-groep, Ford, Opel, BMW, Mercedes Fiat, Renault, Peugeot en Toyota. Alleen bij VW is er een zogenaamde "defeat-device" gevonden, maar het KBA onderzoekt ook of er andere technieken worden gebruikt om de testresultaten te beïnvloeden.

 

23-05-2016 Fiat rijdt scheve schaats

Dat ze in Italië weinig natuurijs hebben, deert Fiat niet. Althans, volgens de Duitse krant Bild dan want die meldt dat het Kraftfahrt Bundesamt KBA (de Duitse Rijksdienst voor het wegverkeer) heeft vastgesteld dat de fabrikant bij de Fiat 500X ontoelaatbare software toepast om de uitlaatgasemissies te beïnvloeden. Hoewel Duitsland het grootste exportland is voor Fiat (24.000 auto's per jaar), heeft het concern een bespreking met de Duitse verkeersminister Dobrindt afgelopen donderdag afgeblazen. Dat zou de relatie niet ten goede komen. Een repercussie zou kunnen zijn dat de verkoop van nieuwe Fiats in Duitsland wordt verboden. Het aandeel Fiat-Chrysler daalde meteen met 5%.

 

20-05-2016 CBS: Nederlands wagenpark van 8 miljoen stuks wordt steeds ouder

Het Centraal Bureau voor de Statistiek monitort ons wagenpark. Uit de zaterdag gepubliceerde cijfers blijkt dat ons wagenpark steeds ouder wordt. De helft van alle auto’s is negen jaar of ouder terwijl dit tien jaar geleden nog maar 37% was. De gemiddelde leeftijd is 10,2 jaar. Het aantal youngtimers (15 jaar en ouder) is in de afgelopen 10 jaar gestegen van 11 naar 20% (1,6 miljoen stuks). Het aandeel nieuwe auto’s (tot 3 jaar) zakte van 20 naar 16%. Op 1 januari waren er 8,1 miljoen personenwagens in Nederland; dat is 1 miljoen meer dan in 2006. De stijging komt met name voor rekening van de 65-plussers die steeds meer auto's hebben. Het wagenpark vergrijst dus met de bevolking.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

 

19-05-2016 Weer een schaap over de dam: Opel gebruikt software om emissie te beïnvoeden

In een gesprek met de Duitse verkeersminister heeft Opel toegegeven dat ze bij de Opel Zafira software gebruikt om uitlaatgasemissies te beïnvoeden. Opel stelt dat dit legaal is zolang het noodzakelijkerwijs de motor beschemt. Minister Dobrindt denkt daar duidelijk anders over en heeft Opel gesommeerd om binnen 14 dagen duidelijkheid te verschaffen. Wie volgt?

 

19-05-2016 Effect milieuzone Utrecht omstreden

Op dezelfde dag waarop het onderzoek over bestelauto’s wereldkundig werd gemaakt, publiceerde TNO ook de effectmeting van de Utrechtse milieuzone. TNO constateert dat de lucht in Utrecht sneller schoon wordt dan in andere grote steden, maar zegt tegelijkertijd dat zij niet hard kan maken dat dit aan de milieuzone ligt. De Utrechts verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (Groen Links) ziet niettemin haar gelijk in dit rapport en zegt dat de milieuzone uitgebreid moet worden. De Telegraaf kopt daarentegen dat het TNO-rapport gehakt maakt van de milieuzone. De plaatselijke VVD denkt daar net zo over.

 

19-05-2016 TNO over vieze bestelauto's

Het lijkt erop dat het autonieuws enkel nog gaat over Big Data en Milieu. Op donderdag 19 mei verscheen er een onderzoeksrapport van TNO over de uitstoot van Euro 5 bestelauto’s. De zwaardere bestelauto’s stoten in de praktijk gemiddeld 6 keer meer stikstof NOx uit dan de norm van 280 mg/km. Bij de lichtere busjes is dat altijd nog een factor 3,5.

Bestelauto’s maken maar een klein deel uit van het totale wagenpark, maar zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de NOx-emissie. Dat komt omdat het allemaal diesels zijn, omdat de auto’s gemiddeld ouder zijn dan personenwagens en omdat de milieueisen voor deze categorie steeds een jaar later worden ingevoerd dan bij personenauto’s. De Volkskrant heeft met een WOB-verzoek de merken en types boven water gehaald. Gevraagd naar hun reacties, wassen de fabrikanten hun handen in onschuld.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

 

18-05-2016 Vervolg sjoemelauto's, ook Mitsubishi en Suzuki bekennen schuld

Nadat de Volkswagen Groep vorig jaar schuld bekende en Mitsubishi in april toegaf dat ze jarenlang de testen van het brandstofverbruik manipuleerde, ging ook Suzuki overstag. Op 18 mei zal CEO Osamu Suzuki daarover een verklaring afleggen aan de Japanse regering.

Mitsubishi bouwt auto’s voor Nissan. Dat bedrijf constateerde de malversaties en Mitsubishi kwam daardoor ernstig in de financiële problemen. Het wordt nu overgenomen door Nissan. Vanwege het schandaal treedt de president van Mitsubishi Tetsuro Aikawa terug.

 

17-05-2016 België wil tol voor personenauto's

Nadat de Belgische regering onlangs met veel strubbelingen de tolheffing voor vrachtwagens heeft ingevoerd, overweegt ze dat nu ook voor personenwagens. Met de extra opbrengsten van het buitenlands verkeer, zou de wegenbelasting voor de Belgen omlaag kunnen en de wegen verbeterd. Het plan stuit op weerstand van de ANWB die - bij monde van directeur ledenbelang Ferry Smith - van mening is dat de Belgen eerst hun wegen maar eens moeten repareren voordat ze er geld voor vragen. Minister Schultz-van Haegen gaat in gesprek met haar Belgische collega Ben Weyts. Onder grote Europese druk werden vorig jaar de tolplannen in Duitsland afgeblazen.

 

16-05-2016 Ook scooters zijn vies, maar de vraag is hoezeer

Net zoals van oude auto's wordt gezegd dat ze milieuverontreinigend zijn, is dat ook het geval bij scooters. Punt is alleen dat niemand lijkt te weten hoeveel ze uitstoten. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft daarom opdracht gegeven aan TNO om uit te zoeken wat er bekend is. Dat overzicht - in handen van NRC -  wordt in de komende weken naar de Tweede Kamer gestuurd die vervolgens moet beslissen wat er verder gedaan wordt.

Uit het overzicht wordt wel duidelijk dat er iets aan de hand is. Zowel een nieuwe scooter van het merk SYM als een nieuwe Piaggio die in 2013 door TNO werd getest, viel door de mand. Het lijkt er dus op dat er niet alleen met nieuwe auto's wordt gesjoemeld, maar ook met brommers en scooters. Volgens het CBS rijden er 1,1 miljoen van dit soort tweewielers rond. Dat is heel wat meer dan de pak 'm beet 250.000 oldtimers waar de meeste eigenaren maar af en toe mee rijden (onderzoek St. Autobelangen). Met de komst van de aangepaste oldtimerwet in 2014 zijn de oldtimers - enkel op basis van vooronderstellingen - door Den Haag in de ban gedaan. Zal het de scooters ook zo vergaan?

Een dezer dagen beslist Amsterdam over een milieuzone voor de tweewielers. Vanaf 1 januari 2018 mogen er dan geen scooters meer het centrum in die gebouwd zijn vóór 2011.

 

12-05-2016 Verkiezing in aantocht: rapport Kansrijk Mobiliteitsbeleid geeft richting aan

Met het oog op de tweede kamerverkiezingen in maart 2017 hebben het Centraal Planbureau en het Planbureau voor Leefomgeving op 12 mei het rapport "Kansrijk Mobiliteitsbeleid" gepubliceerd. De twee bureaus hebben de effecten van verschillende beleidsopties op het gebied van mobiliteit op een rij gezet. Daarmee geven ze handvaten aan de politiek voor hun verkiezingsprogramma’s.

Meer wegen en spoor zijn volgens het onderzoek niet rendabel. Het is effectiever om te investeren in voor- en natransport bij stations en om congestieheffing in te voeren. Dat is rekeningrijden, maar dan uitsluitend op bepaalde tijden en wegen. De politiek kan alvast gaan steggelen; welke partij durft de handschoen op te nemen?

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

 

11-5-2016 Milieudefensie: plaatselijk teveel stikstofdioxide NO2 in de lucht (update)

Vandaag presenteerde de vereniging het meetrapport “Wat ademen wij in” aan wethouder Abdeluheb Shoho van Amsterdam. Samen met een aantal grootstedelijke bewoners heeft Milieudefensie de luchtkwaliteit op zo’n 60 plaatsen gemeten. Daaruit blijkt dat op 11 locaties de NO2-concentratie boven de wettelijke norm van 40 microgram per kubieke meter per jaar komt. Ook in Rotterdam, Den Haag en Maastricht zijn overschrijdingen gemeten. In Utrecht zijn de zaken op orde. Volgens de lobbyclub is het tijd voor actie: auto’s moeten schoner worden, er moet minder hard worden gereden en we moeten vaker de fiets en de trein pakken.

In een reactie aan de Volkskrant laat Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) weten dat er inderdaad plaatsen zijn waar de norm nog wordt overschreden, maar dat zij  daar samen met de betrokken gemeentes al plannen voor heeft gemaakt. Voor Milieudefensie is dat echter niet genoeg, de club kondigde op 12 mei aan dat ze naar de rechter stapt om maatregelen af te dwingen.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

 

09-05-2016 Europese consumentenorganisaties luiden noodklok over autoindustrie

De Europese koepel van consumentenorganisaties (Beuc, waartoe ook de Nederlandse consumentenbond hoort) roept de overheden op om hun verantwoordelijkheid te nemen in de zich alsmaar opstapelende schandalen in de autobranche. Volgens Beuc houden autofabrikanten zich niet aan de wet en de overheden grijpen niet in. Europese consumenten zijn niet alleen het slachtoffer van fraude en falend toezicht, maar ook van het gebrek aan politieke wil om in te grijpen. Het consumentenvertrouwen gaat in rook op, aldus het persbericht en de club heeft eisen geformuleerd voor de politiek. Ondermeer over informatie en financiële compensatie.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

 

09-05-2016 Elektrische auto vervuilt net zoveel met fijnstof

Waar iedereen denkt dat elektrische auto's schoon zijn, deden Victor Timmers van de Univeristy of Edinburgh en de Bredase Peter Achten onderzoek naar de uitstoot van fijnstof bij deze categorie voertuigen. Zij stellen dat 10% - 15% van de fijnstof door de uitlaat komt en dat de rest komt van zaken als banden en slijtage van het wegdek . De onderzoekers zeggen bovendien dat er is een positief verband is tussen het gewicht van de auto en de uitstoot van de zogenaamde non-exhaust emissie. Omdat elektrische auto's gemiddeld 24% zwaarder zijn dan wagens met een verbrandingsmotor, is de uitstoot van fijnstof per saldo hetzelfde. Het extra gewicht zorgt voor een snellere slijtage van banden en wegen, wat leidt tot extra fijnstof. Door snelle innovatie neemt de hoeveelheid fijnstof van auto's met een verbrandingsmotor juist sterk af. Het beleid moet erop gericht zijn om de voertuigmassa te verlagen en er zouden emissie-eisen moeten komen voor fijnstof. Het onderzoek is uitgevoerd onder de vlag van Atmospheric Environment (Elsevier).

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

 

26-04-2016 Duitse overheid en fabrikanten subsidiëren elektrisch rijden (update)

Duitsland gaat de aanschaf van elektrische auto's stimuleren. De kopers van een volelektrische auto krijgen € 4.000 korting en de kopers van een stekkerauto € 3.000. In Duitsland bestaat er geen BPM of aanschafbelasting en de Duitse staat kan dus niet korten op de belasting om de verkoop te bevorderen. Dat is de reden waarom de autofabrikanten de helft van het bedrag voor hun rekening nemen. De populaire Tesla Model S komt niet in aanmerking voor de regeling; die kost meer dan het maximum van € 60.000.  Met € 1,2 miljard is er in theorie budget voor zo'n 340.000 auto's tot 2020, maar de Duitse minister van economische zaken Sigmar Gabriel zegt te streven naar 500.000 EV's en PHEV's.

 

22-04-2016 Ook verzekeraars maken zich zorgen over Big Data

"De Black Box met Big Data wordt steeds groter en zwarter" aldus Prof.dr. Sander Klous in de green paper met de titel "Grip op Data" dat het Verbond van Verzekeraars vandaag publiceerde. Het gaat hier echter niet om de data die autofabrikanten verzamelen, maar om data die verzekeraars over hun cliënten verzamelen. In dit rapport vraagt het verbond zich af waar de kansen en bedreigingen liggen. Onzorgvuldige aanwending van Big Data kan tot ondermijning leiden van het solidariteitsbeginsel. Nu al worden mensen met veel schadevrije jaren in een rustige woon-werkomgeving positief gediscrimineerd. En er is ook een initiatief in de markt dat hoger opgeleiden lagere premies betalen. Met meer data en meer premiedifferentiatie kan er aan de andere kant van het spectrum een onverzekerbare groep ontstaan. Het Verbond van Verzekeraars wil hierover discussie voeren met haar achterban.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

 

20-04-2016 PHEV's rijden maar eenderde elektrisch

Plug-in hybrides rijden gemiddeld 30% van hun kilometers elektrisch. Dat blijkt uit de PHEV-monitor over 2015 die TNO gisteren presenteerde op de Clean Car Conference bij PWC in Amsterdam. De bijeenkomst werd georganiseerd door Natuur & Milieu. Volgens de typekeuringstest zou het aandeel elektrische kilometers echter 75% moeten zijn. Maar zelfs de zuinigste rijders halen dat niet; zij komen uit op maximaal 60%. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de CO-2 uitstoot van die auto's. De populaire Mitsubishi Outlander haalt een schamele 140 gr/km; dat is net zoveel (of weinig) als een Volvo V70 of BMW 5-serie met normale bijtelling.

 

15-04-2016 Minister Kamp verwerpt motie emissieloze auto's

Vorige maand nam de Tweede Kamer een motie van Jan Vos aan (PvdA). Daarin werd vastgelegd dat de Nederlandse overheid ernaar streeft om vanaf 2025 enkel nog maar emissieloze auto's te verkopen. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft de Minister van Economische zaken Henk Kamp nu dat hij die motie niet haalbaar acht. Daar zijn twee redenen voor: 1. Op dit moment zijn er zo'n 9.000 volledig elektrische auto's (op een totaal van 8 miljoen) en bij de jaarlijkse nieuwverkopen is maar 0,6% emissieloos (in 2015 2.700 van de 452.000). Daarmee staat de ambitie niet in verhouding tot de realiteit van nu. 2. In het enkele jaren geleden gesloten energieakkoord is al vastgelegd dat tien jaar later (in 2035) alle nieuw te verkopen auto's zonder uitstoot moeten kunnen rijden. Kamp is van mening dat je de gemaakte afspraken niet zomaar kunt herroepen.

 

14-04-2016 Over drie jaar zelfrijdende auto's mogelijk

Onder het voorzitterschap van Minister Schultz-Van Haegen hebben de 28 Europese ministers van vervoer besloten om de nationale regels voor verkeer en vervoer aan te passen. Ook moet er duidelijkheid komen over het communicatienetwerk omdat zelfrijdende auto's met elkaar in verbinding staan. Volgens de nu getekende "Declaration of Amsterdam" moet de EU dus in 2019 klaar zijn met wetgeving en infrastructuur voor connectivity. De ontwikkelingen gaan snel; autofabrikanten in Amerika en Europa doen al volop proeven en uit de IT-wereld zijn er nieuwe toetreders zoals Apple en Google. Ook outsider Tesla timmert hard aan de weg. Zelfrijdende auto's moeten de veiligheid verhogen en de milieu-uitstoot terugdringen.

 

14-04-2016 Europese wetgeving over Big Data

Het Europese parlement heeft vandaag nieuwe regels vastgesteld voor de informatiestroom die connected cars opleveren. De regels zijn vastgelegd in de "Data Protection Regulation". De voorschriften zijn in de gehele EU van toepassing. Dat is aanzienlijk eenvoudiger dan voorheen, toen iedere lidstaat haar eigen regels kon opstellen. Daarnaast is het vergeetrecht uitgebreid waardoor het voor klanten eenvoudiger is om hun persoonlijke gegevens te laten verwijderen. De databeschermingsplicht die eerder al in Nederland is ingevoerd, is nu in heel Europa van toepassing. Opvallend is dat de overkoepelende organisatie van autofabrikanten Acea blij is met deze nieuwe wet. Zij leest erin dat de autofabrikanten de gegevens wel mogen gebruiken, maar het universele kanaal niet.

Teksten van Han, klik hier voor meer informatie Teksten van Han, klik hier voor meer informatie

 

13-04-2014 Autobrief 2 aangenomen met kleine wijzigingen

Gisteren is Autobrief 2 door de Tweede Kamer aangenomen. Er zijn twee amendementen verwerkt. Enerzijds is vastgelegd dat plug-in hybrides hun korting op de MRB ook in 2019 nog houden. Daardoor blijven ze als gebruikte auto aantrekkelijk en anderzijds is afgesproken dat de BPM-verlaging van 12 procent in vier jaar niet voor diesels geldt. Kijk voor alle bijtellingspercentages (nieuwe auto's en youngtimers) op mijn pagina over de youngtimerregeling.

Teksten van Han, klik hier voor bijtellingspercentages Teksten van Han, klik hier voor bijtellingspercentages

 

12-04-2016 Bovag houdt conferentie over Big Data

Steeds meer nieuwe auto's zijn met het internet verbonden. Deze zogenaamde connected cars leveren enorm veel interessante informatie op. Maar de vraag is natuurlijk wie de eigenaar is van al die gegevens en wie erbij kan. Het lijkt erop dat de autofabrikanten alle informatie zonder medeweten en toestemming van de automobilist  vergaren. Ze registreren niet enkel de onderhoudsgegevens, maar bijvoorbeeld ook wie, waar heeft gereden en hoelang hij of zij ergens tankt of parkeert. Nadat eerder de ANWB en haar zusterorganisaties in het buitenland de kwestie op de politieke agenda hebben gezet, hield de Bovag er een congres over.

De club is van mening dat de klant keuzevrijheid moet hebben (opt-in en opt-out). De overkoepelende organisatie van autofabrikanten Acea is van mening dat de autodata bij haar thuishoren én veilig zijn. Afcar (het Europese verbond van universele garages) is van mening dat fabrikanten verplicht moeten worden om de Big Data vrij te geven. Het is een onderwerp waar we ongetwijfeld nog veel over horen!

 

06-04-2016 Tesla bedreiging voor belastingstelsel

Na de volelektrische "Model S" in het hogere segment, introduceert Tesla nu de eveneens volelektrische "Model 3" in de middenklasse. En zoals fans in de rij staan voor een iPhone, zo is er wereldwijd een stormloop op deze nieuwe auto. CEO Elon Musk meldde dat hij daags na de introductie al 115.000 bestellingen had ontvangen met een aanbetaling van $ 1.000 (Amerika) of € 1.000 (Europa). Dat is ongekend in de autowereld, zeker als je je bedenkt dat het bestellingen zijn zonder proefrit of nadere kennismaking. De auto komt immers pas eind 2017 in Amerika op de markt en de Europese introductie volgt in 2018.

Hier wringt de schoen: Staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes heeft in zijn Autobrief 2 bepaald dat volelektrische auto's de enige uitzondering zijn voor korting op de bijtelling (vanaf 2017 4% in plaats van 22%). Dat zou langjarig beleid moeten zijn om rust te creëren in de overgesubsidieerde en fiscaal complexe Nederlandse automarkt. Maar met de komst van de populaire Model 3 vreest de PvdA nu voor een herhaling van de geschiedenis. Het succes van de Mitsubishi Outlander PHEV kostte de Staat de afgelopen jaren een slordige € 5 miljard. De partij krijgt bijval van het CDA (Pieter Omtzigt) en Wiebes' eigen VVD. De stellingname is opmerkelijk omdat de Tweede Kamer vorige week nog een motie aannam om de verkoop van elektrische auto's te stimuleren. De staatssecretaris heeft laten weten dat hij in 2018 de vinger aan de pols houdt en desnoods met een Algemene Maatregel van Bestuur acuut kan ingrijpen. Maar in het geval van de Outlander deed hij dat dus niet.

 

29-03-2016 PvdA-motie voor elektrische auto's aangenomen

Half maart lanceerde Jan Vos van de PvdA het plan waarin er met ingang van 2025 enkel nog maar elektrische auto's verkocht mochten worden. In die "Energievisie" werd de auto met verbrandingsmotor weggezet als "de nieuwe sigaret" die verbannen moet worden. Vijf jaar later (in 2030) zouden 8 miljoen conventionele auto's moeten zijn afgevoerd. Het plan werd binnen en buiten de politiek afgedaan als irreëel en een vroege 1 aprilgrap. Met de mildere formulering dat het kabinet ernaar moet streven om met ingang van 2025 enkel nog emissieloze auto's te verkopen, werd de motie alsnog aangenomen. Bovag en Rai zijn tegen en wijzen op EU-wetgeving met een maximale CO2-uitstoot van 95 gr/km in 2021. Dan zou de afbouw van 95 gram naar 0 in vier jaar gerealiseerd moeten worden. Een onmogelijke opgave.

 

Autobrief 2 en bijtelling youngtimers

In de afgelopen jaren hebben de autobelastingen de markt voor nieuwe en gebruikte auto's behoorlijk ontwricht. Met de komst van volelektrische auto's en plug-in hybrides (PHEV's) liep het helemaal de spuigaten uit. Om die marktverstoring een halt toe te roepen, schreef Staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes Autobrief 2. Daarin worden de bijtellingsregels voor de periode tot 2020 vastgelegd. Iedereen dacht dat de youngtimerregeling zou vervallen, maar die blijft gewoon van kracht.

Vanaf 15 jaar is de bijtelling maximaal 35% over waarde in het economisch verkeer. De youngtimerregeling kent lagere percentages dan 35 voor auto's die minder uitstoot hebben dan 106 gr/km (klik hier voor deze lagere percentages). Die CO2-uitstoot moet dan vermeld zijn op het certificaat van oorsprong dat de fabrikant heeft afgegeven. De waarde in het economisch verkeer (WEV) zoals de belastingdienst het officieel noemt, is in de praktijk de dag- of marktwaarde.

Teksten van Han, klik hier voor meer uitleg over de youngtimerregeling Teksten van Han, klik hier voor meer uitleg over de youngtimerregeling

 

BTW-correctie voor privégebruik

Naast het feit dat je bijtelling betaalt voor het privégebruik van je zakenauto, ben je ook BTW-correctie verschuldigd. Die wordt berekend over de cataloguswaarde. Dat is de oorspronkelijke nieuwprijs inclusief BTW en BPM. Als je een BTW-auto rijdt, geldt er een forfaitair percentage van 2,7 en in het geval van een marge-auto is dat 1,5%. Je mag ook maatwerk leveren.

Teksten van Han, klik hier voor meer uitleg over de BTW-correctie privégebruik Teksten van Han, klik hier voor meer uitleg over de BTW-correctie privégebruik

 

BTW- of margeauto

Als een dealer een nieuwe auto aflevert dan staat er altijd BTW op de rekening. Op de factuur staat dan de waarde van bijvoorbeeld € 10.000 plus 21% BTW (€ 2.100). In totaal moet er dus € 12.100 worden afgerekend. Wordt de auto aan een ondernemer of andere garagehouder afgeleverd dan blijft het een BTW-auto. Maar als de dealer of garagehouder de auto aan een particulier aflevert dan wordt het een margeauto. Op de "vaste" prijs van € 12.100 is dan geen BTW van toepassing. Veel young- en oldtimers zijn margeauto's omdat ze van privépersonen afkomstig zijn.

Eens een margeauto altijd een margeauto? Veel mensen denken dat, maar het is een aperte misvatting. Als een ondernemer van een particulier een margeauto koopt van € 12.100 dan gaat hij voor dat bedrag de boeken in en kan hij geen BTW over de koopprijs aftrekken. Als hij hem de dag na aankoop doorverkoopt en geen verlies wil maken dan moet hij hem uitfactureren voor € 12.100 plus 21% BTW wat € 14.641 maakt. Op dat moment is het een BTW-auto geworden.

Ook als er een margeauto van buiten de EU wordt geïmporteerd, wordt de aankoopwaarde vermeerderd met 21% invoer-BTW en is de margeauto een BTW-auto geworden.

 

Oldtimerwet 2014 en Europa

Liefhebbers van oldtimers hebben turbulente tijden meegemaakt. Door de steeds veranderde regels is de markt voor oude auto's onderuit gegaan. De laatste wijziging is van 2014 waarbij de grens is opgetrokken naar 40 jaar. Een wet met veel haken en ogen, dat wel. Daarnaast is er ook nog Europese regelgeving over oldtimers die haaks lijkt te staan op de Nederlandse wet. Klik op de link voor meer uitleg over de oldtimerwet 2014 en de Europese oldtimerregels.

Teksten van Han, klik hier voor meer uitleg over de oldtimerwet Teksten van Han, klik hier voor meer uitleg over de oldtimerwet

Teksten van Han zijn super,

Teksten van Han, klik hier voor mijn nieuwsbrieven!

 

zeker weten!

Teksten van Han is het tekstbureau van Han Terneldeli uit Breda, voor wervende teksten reclame uitingen of  slagzinnen. Blog Auto en Politiek en bedrijfsreportage. Tekstschrijver redacteur speech copyright redigeren, interview en copy. Nieuwsbrief column blog copywriter brochure dus folder; jaarverslag schrijven typen of schrijfster. Wij publiceren documentatie schrijver reclamefolder. Artikel ik publicatie weekblad en tijdschrift of magazine. In het dagblad nemen abonnement tekstverwerken. In het maandblad voordracht of rouwbrief waarna abonnee pennen en periodiek tekstverwerker. Door bidprentje een inhoudsopgave na taalvaardig onder de rouwtekst. Ik hield een lezing met voorwoord, taal tussen het rondetafelgesprek liet ik vertalen. Taalkundig gezien de inhoud reportage, verslag van de vulpen. Het rapport verslaan een tekstbestand onder de rubriek met woorden; derhalve tarieven in  ’s-Hertogenbosch. Rapportage door pen in het journaal  schrijfstijl pennenlikker van het woord. Ik heb er zin in door alinea van de Nederlandse vereniging van journalisten. Paragraaf, zinnen en het wordbestand zijn document van nvj en de tekstschrijvers plus een journalist. De krant, courant en journalistiek in de digitale media voor een website met nuttige teksten. Search engine optimization als seo tekstschrijver, geschreven pers, tekstschrijven en copywriting. Mobiele teksten in Tilburg, Eindhoven door de schrijfdocent uit Den Bosch. Hij was uitgever in Oosterhout en Etten-Leur, nabij Roosendaal en Bergen op Zoom  in Noord Brabant. Tekstnet is een beroepsverenigingvantekstschrijvers met mailings in West Brabant door middel van een briefing van de schrijftrainer of corrector. Hij maakt tekstproducties in midden- en zuid Nederland op social media als online marketeer. Schrijf een white paper met corporate webteksten en nieuwsartikelen zonder metatags in productteksten. Die koop je in webshops van de hoofdredactie met cases en referentieverhalen, een e-mailing kan ook. Of whitepaper en redactioneel artikel van de webredactie ondanks commerciële teksten en een handleiding. Ofwel gebruiksaanwijzing door de persvoorlichter met creativiteit van de reclameschrijver die de eindredactie voerde. Zo kwamen unieke teksten van de speech writer die taalspecialist is met schriftelijke vaardigheden voor de deadline.  Werk met auteursrecht dat creatief van de zzp tekstschrijver met correcte spelling en wel zonder spelfouten is. De recensie over de storytelling met een goede verhaallijn door de freelance, manuscript communicatiemedewerker werd geschreven door de woordvoerder. Dat zorgde voor een google-ranking op de landingspagina zonder adwords, maar wel met een verrassende tekst. We doen aan linkbuilding voor een hoge pagerank door de auteur die woordkunstenaar is in de flyer. Ranking en rake teksten van de uitgeverij over content marketing met overtuigende tekst en werkwoordspelling zorgen voor een vlotte schrijfstijl met heldere teksten. Short-copy en zinnige teksten over meta-tags van eigenzinnige teksten. Best wel meta-description en waardevolle content m.b.t. SEO-teksten en webcontent. Het zijn in ieder geval onderscheidende teksten!

Wil je het schrijven van teksten uitbesteden?

Deze blog is een service van Teksten van Han. Ik probeer om up-to-date en nauwkeurig te zijn, maar een slip of the pen is natuurlijk mogelijk. Heb je zelf wat te schrijven, maar weet je niet hoe? Ik help je graag. Of het nu gaat om wervende teksten, e-mailnieuwsbrieven, de inhoud van je website, om zakelijke correspondentie of wat anders. Bel me of mail me even via de contactpagina. Ik ben je graag van dienst!

Teksten van Han, klik hier voor contact Teksten van Han, klik hier voor contact