Teksten van Han, klik hier om naar Linkedin te gaan Teksten van Han, direct bellen 0655-699630

 

Bijtelling youngtimers

In 2001 kwam toenmalig Staatsecretaris van Financiën Wouter Bos met een youngtimerregeling waarbij de bijtelling wordt berekend over de waarde in het economisch verkeer (WEV) in plaats van over de nieuwprijs. Daar had hij twee redenen voor:

  1. enerzijds wilde hij ondernemers tegemoetkomen die in een oude auto rijden
  2. en anderzijds ontstond er een tendens dat dure klassiekers op kosten van de zaak voor veel geld tot nieuwstaat werden gerestaureerd. Bij zulke auto's is de marktwaarde véél hoger dan de oorspronkelijke nieuwprijs en dus viste de fiscus met de bijtelling achter het net.

De leeftijdgrens voor bijtelling over de WEV werd gesteld op 15 jaar. In 2010 is het percentage opgetrokken van 25 naar 35. In 2014 zijn er lagere percentages vastgesteld voor milieuvriendelijke youngtimers. De waarde in het economisch verkeer is een formele term voor de dag- of marktwaarde.

 

Bijtellingspercentages

In Autobrief 2 worden de bijtellingsregels voor de periode tot 2020 vastgelegd.

2016                  Over                                                  CO2-uitstoot                       Bron                              
4% tot 15 jaar over de cataloguswaarde 0 gr/km Belastingdienst, klik hier
15% tot 15 jaar over de cataloguswaarde meer dan 0 t/m 50 gr/km Belastingdienst, klik hier
21% tot 15 jaar over de cataloguswaarde meer dan 50 t/m 106 gr/km Belastingdienst, klik hier
25% tot 15 jaar over de cataloguswaarde meer dan 106 gr/km Belastingdienst, klik hier
14% vanaf 15 jaar over de WEV 0 gr/km Belastingdienst, klik hier
25% vanaf 15 jaar over de WEV meer dan 0 t/m 50 gr/km Belastingdienst, klik hier
31% vanaf 15 jaar over de WEV meer dan 50 t/m 106 gr/km Belastingdienst, klik hier
35% vanaf 15 jaar over de WEV meer dan 106 gr/km Belastingdienst, klik hier

 

Om voor de lagere tarieven in aanmerking te komen moet de CO2-uitstoot vermeld zijn op het certificaat van oorsprong (CVO) dat de fabrikant afgeeft.

 

2017 - 2020         Over                                                 CO2-uitstoot                   Bron                             
4% over € 50.000 tot 15 jaar over de cataloguswaarde 0 gr/km Autobrief 2, klik hier
22% vanaf 50.000 tot 15 jaar over de cataloguswaarde 0 gr/km Autobrief 2, klik hier
22% tot 15 jaar over de cataloguswaarde meer dan 0 gr/km Autobrief 2, klik hier
14% vanaf 15 jaar over de WEV 0 gr/km Belastingdienst, klik hier
27% vanaf 15 jaar over de WEV meer dan 0 t/m 50 gr/km Belastingdienst, klik hier
35% vanaf 15 jaar over de WEV meer dan 50 gr/km Belastingdienst, klik hier

 

In zijn algemeenheid geldt er een overgangsregeling waarbij de datum eerste toelating (DET) bepalend is voor de bijtelling gedurende 60 maanden. Heb je in 2016 een auto aangeschaft of geleased in de 15%-categorie dan heb je daar dus 5 jaar profijt van. De bijtelling is een forfaitaire regeling die bedoeld is om de administratie simpel te houden. Maar als je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt en geen bijtelling wilt betalen dan kan dat. In dat geval moet je een sluitende kilometerregistratie hebben. De bewijslast daarvan ligt bij jou.

 

Wanneer gaat de bijtelling over de WEV in?

Vanaf de dag dat de auto 15 jaar oud is, moet je bijtellen over de WEV. De datum eerste toelating (DET) is daarbij bepalend. De youngtimerregeling is dus ook van toepassing op oldtimers die zakelijk worden gebruikt. Het maakt niet uit in welk land het kenteken van de auto voor het eerst geregistreerd werd. Bij import neem de RDW de eerste kentekenregistratie uit het buitenland over. Bijvoorbeeld: een Mercedes C-klasse van 23 februari 2002 werd in 2014 in Nederland geimporteerd. Tot 23 februari 2017 moet je dan bijtellen over de cataloguswaarde en vanaf 23 februari 2017 geldt er bijtelling over de dagwaarde. Je hoeft daar geen bijzondere formulieren voor in te vullen; je moet het gewoon uitrekenen en afdragen.

 

Hoe wordt de WEV bepaald?

In het jaar van aankoop is dat duidelijk: de aanschafwaarde is bepalend. Vaak ligt die vast op een factuur, kwitantie of bankafschrift. Vervolgens wordt er met de auto gereden en wordt hij door het gebruik en de voortschrijdende leeftijd minder waard. Natuurlijk wordt er ook 20% per jaar afgeschreven op de auto, maar de dag- of marktwaarde hoeft niet gelijk te zijn aan de boekwaarde. De afschrijving is immers lineair (5 jaar 20%) terwijl de markt kan fluctueren. De veranderde WEV moet dus ieder jaar worden vastgesteld. Dat kun je doen door verkoopadvertenties van vergelijkbare auto's op internet te verzamelen of door de waarde te laten bepalen door een erkende taxateur.

  1. het verzamelen van advertenties: de ene keer gaat een belastinginspecteur hier wel mee akkoord, een andere keer niet. Het is van belang dat je de marktwaarde aantoont met auto's van hetzelfde merk en type, met eenzelfde leeftijd, vergelijkbare kilometerstand, staat van de auto en een vergelijkbaar uitrustingsniveau. Zeker als je een youngtimer hebt met een uitzonderlijk lage kilometerstand vind je weinig of geen vergelijkbare auto's en loop je risico met deze methode.
  2. het laten taxeren van de auto: als je de waarde door een beroepstaxateur vast laat stellen, is er geen discussie met de fiscus. Zo'n taxateur is aangesloten bij één van de beroepsverenigingen TMV, VRT of Nivre. Als de taxateur door de Fehac wordt erkend, zit je ook goed. Zo'n taxatierapport kost tussen de € 100 en € 200 en daarmee speel je op safe. Dealers en garagehouders hebben vrijwel nooit zo'n erkenning en een inruiltaxatie voldoet dus niet.

Alle onderhouds- en reparatiekosten mogen door de zaak worden betaald en de BTW daarover mag je verrekenen. Maar als je een wrak koopt en dat helemaal opknapt, wordt de marktwaarde natuurlijk wel hoger.

 

Een rekenvoorbeeld

Een Mercedes 600 SE (W140) uit 1991 kostte destijds fl. 335.119 ofwel € 152.340. Omdat de auto ouder is dan 15 jaar betaal je inkomstenbelasting over 35% van € 12.500. Als je in schijf 3 valt, betaal je 40,4% over 35% over € 12.500 aan bijtelling. Dat is € 1.768 per jaar ofwel € 147 per maand. Gerekend over de nieuwprijs zou de bijtelling € 1.282 per maand zijn geweest. De besparing is dus enorm!

Teksten van Han, klik hier om terug te gaan naar de blog Auto & Politiek Teksten van Han, klik hier om terug te gaan naar de blog Auto & Politiek

 

Wil je het schrijven van teksten uitbesteden?

Deze blog is een service van Teksten van Han. Ik probeer om up-to-date en nauwkeurig te zijn, maar een slip of the pen is natuurlijk mogelijk. Heb je zelf wat te schrijven, maar weet je niet hoe? Ik help je graag. Of het nu gaat om wervende teksten, e-mailnieuwsbrieven, de inhoud van je website, om zakelijke correspondentie of wat anders. Bel me of mail me even via de contactpagina. Ik ben je graag van dienst!

Teksten van Han, klik hier voor contact Teksten van Han, klik hier voor contact

Teksten van

Teksten van Han, klik hier voor mijn nieuwsbrieven!

Han

Teksten van Han is het tekstbureau van Han Terneldeli uit Breda, voor wervende teksten reclame uitingen of  slagzinnen. Blog Auto en Politiek en bedrijfsreportage. Tekstschrijver redacteur speech copyright redigeren, interview en copy. Nieuwsbrief column blog copywriter brochure dus folder; jaarverslag schrijven typen of schrijfster. Wij publiceren documentatie schrijver reclamefolder. Artikel ik publicatie weekblad en tijdschrift of magazine. In het dagblad nemen abonnement tekstverwerken. In het maandblad voordracht of rouwbrief waarna abonnee pennen en periodiek tekstverwerker. Door bidprentje een inhoudsopgave na taalvaardig onder de rouwtekst. Ik hield een lezing met voorwoord, taal tussen het rondetafelgesprek liet ik vertalen. Taalkundig gezien de inhoud reportage, verslag van de vulpen. Het rapport verslaan een tekstbestand onder de rubriek met woorden; derhalve tarieven in  ’s-Hertogenbosch. Rapportage door pen in het journaal  schrijfstijl pennenlikker van het woord. Ik heb er zin in door alinea van de Nederlandse vereniging van journalisten. Paragraaf, zinnen en het wordbestand zijn document van nvj en de tekstschrijvers plus een journalist. De krant, courant en journalistiek in de digitale media voor een website met nuttige teksten. Search engine optimization als seo tekstschrijver, geschreven pers, tekstschrijven en copywriting. Mobiele teksten in Tilburg, Eindhoven door de schrijfdocent uit Den Bosch. Hij was uitgever in Oosterhout en Etten-Leur, nabij Roosendaal en Bergen op Zoom  in Noord Brabant. Tekstnet is een beroepsverenigingvantekstschrijvers met mailings in West Brabant door middel van een briefing van de schrijftrainer of corrector. Hij maakt tekstproducties in midden- en zuid Nederland op social media als online marketeer. Schrijf een white paper met corporate webteksten en nieuwsartikelen zonder metatags in productteksten. Die koop je in webshops van de hoofdredactie met cases en referentieverhalen, een e-mailing kan ook. Of whitepaper en redactioneel artikel van de webredactie ondanks commerciële teksten en een handleiding. Ofwel gebruiksaanwijzing door de persvoorlichter met creativiteit van de reclameschrijver die de eindredactie voerde. Zo kwamen unieke teksten van de speech writer die taalspecialist is met schriftelijke vaardigheden voor de deadline.  Werk met auteursrecht dat creatief van de zzp tekstschrijver met correcte spelling en wel zonder spelfouten is. De recensie over de storytelling met een goede verhaallijn door de freelance, manuscript communicatiemedewerker werd geschreven door de woordvoerder. Dat zorgde voor een google-ranking op de landingspagina zonder adwords, maar wel met een verrassende tekst. We doen aan linkbuilding voor een hoge pagerank door de auteur die woordkunstenaar is in de flyer. Ranking en rake teksten van de uitgeverij over content marketing met overtuigende tekst en werkwoordspelling zorgen voor een vlotte schrijfstijl met heldere teksten. Short-copy en zinnige teksten over meta-tags van eigenzinnige teksten. Best wel meta-description en waardevolle content m.b.t. SEO-teksten en webcontent. Het zijn in ieder geval onderscheidende teksten!