Teksten van Han, klik hier om naar Linkedin te gaan Teksten van Han, direct bellen 0655-699630

 

Oldtimerwet 2014 en Europa

Liefhebbers van oldtimers hebben turbulente tijden meegemaakt. Door de steeds veranderde regels is de markt voor oude auto's onderuit gegaan. De laatste wijziging is van 2014 waarbij de grens is opgetrokken naar 40 jaar. Een wet met veel haken en ogen, dat wel. Daarnaast is er ook nog Europese regelgeving over oldtimers die haaks lijkt te staan op de Nederlandse wet (zie hieronder).

 

Korte historie

Vroeger lag de oldtimergrens bij 25 jaar. Vanaf die leeftijd was er geen motorrijtuigenbelasting meer verschuldigd en konden auto's tegen aantrekkelijke voorwaarden worden verzekerd. Dat veranderde in 2010. Toen werd bepaald dat alleen auto's van 1986 of ouder vrijgesteld werden van MRB. Auto's van 1987 of jonger zouden (in de zin van de wet) geen oldtimerstatus meer krijgen. De bevriezing op bouwjaar zou dodelijk zijn voor het cultureel erfgoed, daarom werd in 2012 de leeftijdgrens weer ingevoerd.

Vanaf 30 jaar was er geen MRB meer verschuldigd, maar wel brandstoftoeslag in het geval van diesel en LPG. Deze wet is bekend als de "oldtimerregeling PVV" omdat hij tot stand kwam op initiatief van PVV-tweedekamerlid Roland van Vliet. Iedereen leek tevreden: er werd tegemoet gekomen aan de wensen van de liefhebbers en door de brandstoftoeslag nam het dagelijks gebruik van oldtimers drastisch af. Maar om reden van milieu kondigde het nieuwgevormde kabinet Rutte II enkele maanden later wéér een nieuwe oldtimerwet aan. De leeftijdgrens werd op 40 jaar gesteld. Symboolpolitiek of niet, de wet ging op 1 januari 2014 in.

 

Oldtimerwet 2014

Er was veel protest. Zo werd er werd een oldtimeralliantie gevormd tussen Anwb, Focwa, Rai, Knac, Bovag en Fehac, maar het mocht niet baten. Met het mes op de keel loodste de staatssecretaris van financiën de wet er doorheen en ook de rechtszaken van de Stichting Autobelangen hadden geen effect.

Zoals gezegd werd de leeftijd voor MRB-vrijstelling gesteld op 40 jaar. Voor LPG- en dieselauto's is géén overgangsregeling en voor personen- en bestelwagens op benzine wel. Auto's die op 1 januari 2014 26 jaar of ouder zijn, komen in aanmerking voor het kwarttarief MRB met een maximum van € 120 (€ 30 voor motorfietsen en het bedrag wordt jaarlijks met €1 geïndexeerd). In de praktijk zijn dit auto's met een datum eerste inschrijving (DET) t/m 31 december 1987. Voor een auto van 1988 is er dus geen overgangsregeling. Dwingende restrictie voor die regeling is dat de auto's in de maanden december t/m februari niet de weg op mogen. Wil je dat toch dan moet je weer het volle pond MRB betalen.

In de tabel zie je de bouwjaren die in aanmerking komen voor de overgangsregeling:

Eerste registratie

Vrijgesteld van MRB

Eerste registratie

Vrijgesteld van MRB

in 1974 in 2014 in 1981 in 2021
in 1975 in 2015 in 1982 in 2022
in 1976 in 2016 in 1983 in 2023
in 1977 in 2017 in 1984 in 2024
in 1978 in 2018 in 1985 in 2025
in 1979 in 2019 in 1986 in 2026
in 1980 in 2020 in 1987 in 2027

 

Teksten van Han, klik hier om naar VrijstellingOldtimer.nl te gaan, de website van Stichting Autobelangen Teksten van Han, klik hier om naar VrijstellingOldtimer.nl te gaan, de website van Stichting Autobelangen

Er zitten veel haken en ogen aan de wet. Stichting Autobelangen weet daar alles van en heeft zich opgeworpen als dé belangenbehartiger van deze groep automobilisten. Haar website VrijstellingOldtimer.nl geeft veel informatie en daarnaast is er natuurlijk de gratis Belastingtelefoon Auto 0800-0749. Maar ook daar krabben ze zich weleens achter de oren en kan het even duren voordat er antwoord komt.

 

Europese regelgeving

Naast de Nederlandse oldtimerwet is er ook nog een Europese, die haaks lijkt te staan op onze werkelijkheid. In de Europese richtlijn 2014/45/EU is vastgelegd dat de Nederlandse overheid op 20 mei 2017 moet voldoen aan de Europese regels met een oldtimerleeftijdgrens van 30 jaar. Op pagina 76 van het document staat vermeld dat de invoering daarvan valt onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Maar de Europese regels hebben betrekking op de technische aspecten van oldtimers (APK-keuring) en strict formeel heeft de belastingwetgeving daar niets mee te maken.

Niettemin wordt in onze buurlanden techniek en belasting wel degelijk gelijkgetrokken en is 30 jaar de enige leeftijdsnorm. We zijn dus een buitenbeentje en het is jammer dat individuele gemeentes voor hun milieuzones de MRB-grens van 40 jaar klakkeloos van Den Haag overnemen. De roep van ondermeer de Fehac om daarvoor de APK-grens van 30 jaar te hanteren, wordt niet gehoord.

Teksten van Han, klik hier om terug te gaan naar de blog Auto & Politiek Teksten van Han, klik hier om terug te gaan naar de blog Auto & Politiek

 

Wil je het schrijven van teksten uitbesteden?

Deze blog is een service van Teksten van Han. Ik probeer om up-to-date en nauwkeurig te zijn, maar een slip of the pen is natuurlijk mogelijk. Heb je zelf wat te schrijven, maar weet je niet hoe? Ik help je graag. Of het nu gaat om wervende teksten, e-mailnieuwsbrieven, de inhoud van je website, om zakelijke correspondentie of wat anders. Bel me of mail me even via de contactpagina. Ik ben je graag van dienst!

Teksten van Han, klik hier voor contact Teksten van Han, klik hier voor contact

Teksten

Teksten van Han, klik hier voor mijn nieuwsbrieven!

van Han

Teksten van Han is het tekstbureau van Han Terneldeli uit Breda, voor wervende teksten reclame uitingen of  slagzinnen. Blog Auto en Politiek en bedrijfsreportage. Tekstschrijver redacteur speech copyright redigeren, interview en copy. Nieuwsbrief column blog copywriter brochure dus folder; jaarverslag schrijven typen of schrijfster. Wij publiceren documentatie schrijver reclamefolder. Artikel ik publicatie weekblad en tijdschrift of magazine. In het dagblad nemen abonnement tekstverwerken. In het maandblad voordracht of rouwbrief waarna abonnee pennen en periodiek tekstverwerker. Door bidprentje een inhoudsopgave na taalvaardig onder de rouwtekst. Ik hield een lezing met voorwoord, taal tussen het rondetafelgesprek liet ik vertalen. Taalkundig gezien de inhoud reportage, verslag van de vulpen. Het rapport verslaan een tekstbestand onder de rubriek met woorden; derhalve tarieven in  ’s-Hertogenbosch. Rapportage door pen in het journaal  schrijfstijl pennenlikker van het woord. Ik heb er zin in door alinea van de Nederlandse vereniging van journalisten. Paragraaf, zinnen en het wordbestand zijn document van nvj en de tekstschrijvers plus een journalist. De krant, courant en journalistiek in de digitale media voor een website met nuttige teksten. Search engine optimization als seo tekstschrijver, geschreven pers, tekstschrijven en copywriting. Mobiele teksten in Tilburg, Eindhoven door de schrijfdocent uit Den Bosch. Hij was uitgever in Oosterhout en Etten-Leur, nabij Roosendaal en Bergen op Zoom  in Noord Brabant. Tekstnet is een beroepsverenigingvantekstschrijvers met mailings in West Brabant door middel van een briefing van de schrijftrainer of corrector. Hij maakt tekstproducties in midden- en zuid Nederland op social media als online marketeer. Schrijf een white paper met corporate webteksten en nieuwsartikelen zonder metatags in productteksten. Die koop je in webshops van de hoofdredactie met cases en referentieverhalen, een e-mailing kan ook. Of whitepaper en redactioneel artikel van de webredactie ondanks commerciële teksten en een handleiding. Ofwel gebruiksaanwijzing door de persvoorlichter met creativiteit van de reclameschrijver die de eindredactie voerde. Zo kwamen unieke teksten van de speech writer die taalspecialist is met schriftelijke vaardigheden voor de deadline.  Werk met auteursrecht dat creatief van de zzp tekstschrijver met correcte spelling en wel zonder spelfouten is. De recensie over de storytelling met een goede verhaallijn door de freelance, manuscript communicatiemedewerker werd geschreven door de woordvoerder. Dat zorgde voor een google-ranking op de landingspagina zonder adwords, maar wel met een verrassende tekst. We doen aan linkbuilding voor een hoge pagerank door de auteur die woordkunstenaar is in de flyer. Ranking en rake teksten van de uitgeverij over content marketing met overtuigende tekst en werkwoordspelling zorgen voor een vlotte schrijfstijl met heldere teksten. Short-copy en zinnige teksten over meta-tags van eigenzinnige teksten. Best wel meta-description en waardevolle content m.b.t. SEO-teksten en webcontent. Het zijn in ieder geval onderscheidende teksten!